امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 29,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پرورش کودکان بر پایه ی اعتماد

کتاب پرورش کودکان بر پایه ی اعتماد اثر جاستین مول، حاوی پیامی بسیار ساده اما مهم و چالش بر انگیز درباره ی چگونگی پرورش اخلاقی کودکان است و کمکی بزرگ برای افرادی است که با کودکان سر و کار دارند.

 کتاب پرورش کودکان بر پایه ی اعتماد به تأثیر پاداش و تنبیه بر کودکان و نیز به رابطه ی بین کودکان با پدر و مادرها، آموزگاران و دیگر افراد بالغ می پردازد. روش ما برای پرورش فرزندانمان، به بی علاقگی، ترس و رقابت منجر می شود. در عین حال روش جایگزین دیگری هم هست که بر اعتماد و اطمینان مبتنی است.

کتاب پرورش کودکان بر پایه ی اعتماد (Growing up in trust)، نگارشی صمیمانه و نویدبخش دارد که سرشار از ایده های کاربردی درباره ی چگونگی به کارگیری خرد در موقعیت های مرتبط با زندگی واقعی است. این کتاب آشکارا اشتیاق کودکان را به یادگیری، اعتماد و کمک کردن نشان می دهد و بهتر است پدر و مادرها آن را بخوانند.

این کتاب جاستین مول (Justine Mol)، می تواند عنوانی دیگر چون «پرورش کودکان به گونه ای که بر اختلاف و گوناگونی چیره شوند و تبدیل به دوستداران مهربان و پرشور زندگی شوند» را نیز دربرگیرد. او بر پایه ی دوازده دیدگاه، استدلال محکمی در جانبداری از رویکردی غیر مستبدانه برای پرورش کودکان ارائه می کند و این امر را با تشویق خوانندگان به استفاده از فرضیه های مطرح شده در تجربه ی زندگی شان و نه پذیرش بی چون و چرای آن ها نشان می دهد.

شیوه ی نگارش ساده و روان متن اصلی کتاب به زبان هلندی به خوبی در ترجمه ی آن حفظ شده است. کتاب پیش رو ابزاری بسیار ارزشمند برای کمک به آموزگاران، پدر و مادرها و در واقع هر فردی است که در پی آماده سازی دیگران برای داشتن نقشی پررنگ در دستیابی به جهانی کارآمد و همه جانبه می گردد.

گزیده کتاب پرورش کودکان بر پایه ی اعتماد 

کودکان به طور معمول هدیه گرفتن را دوست دارند. این یک حقیقت است. به یقین، با قرارگیری در معرض چیزهای تجملی، که کم وبیش هر روز در فروشگاه ها یا تلویزیون می بینند، بر طمعشان افزوده خواهد شد. یکی از پرسش هایی که پدر و مادرها و آموزگاران را نگران می کند این است که آیا کودکان خیلی طمعکار نیستند که همه چیز را برای خودشان می خواهند؟ می توانم آن ها را خاطرجمع کنم. درخشش چشمان کودک را ببینید وقتی نقاشی اش را به شما می دهد یا یک فنجان چای از سرویس چایخوری عروسکش تعارف می کند و شادمانی تان را درک می کند.

این احساس با بزرگ ترشدن بچه ها از بین نمی رود. به جشن سالانه در سینترکلا اشاره می کنم؛ جایی که همراه کودکان بالغم بیشتر به احساس افراد دیگر نسبت به شعرها و هدیه هایی که به آن ها می دهیم توجه می کنیم تا به احساس خودمان درمقابل هدیه های دریافتی. در چنین لحظاتی، نیاز اساسی شاد کردن دیگران از دیگر نیازها پیشی می گیرد. مارشال روزنبرگ می گوید: «بالاترین لذت، از دیدن لذت دیگران ناشی می شود.»

اگر پرورش اخلاق را به کودکانمان واگذاریم، باید صبور باشیم. نخست باید ببینیم خود کودک چه می کند و به سرعت شروع به پند دادن نکنیم، زیرا این کار یعنی اعتماد کردن و آزادی عمل دادن. کودک برای پرورش اصول اخلاقی ذاتی اش به زمان نیاز دارد. افزون بر الگوی اخلاقی که بزرگسالان پیرامون کودک، تعیین کننده ی آن هستند، او همچنین از طریق بزرگسالان بیرون از خانه و تلویزیون نیز در معرض خشونت قرار می گیرد. یافتن مسیر در این سردرگمی یا در واقع مطمئن بودن از راهی که یافته اید کار آسانی نیست.

صفحات کتاب :
130
کنگره :
‏‫‬‭‬‭HQ755/8‏‫‬‭/م8پ4 1393
دیویی :
‏‫‬‭‬‭649/1
کتابشناسی ملی :
3216569
شابک :
978-964-236-520-3
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه پرورش کودکان بر پایه ی اعتماد