امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 14,800
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مائده های زمینی

کتاب مائده های زمینی نوشته آندره ژید با ترجمه سیروس ذکاء توسط انتشارات جامی منتشر شده است. پل گیوم آندره ژید (۱۹۵۱- ۱۸۶۹)، نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات است.

«مائده های زمینی» کتابی است در ستایش شادی، شوق به زندگی و غنیمت شمردن لحظات. آندره ژید در کتاب مائده های زمینی خداوند را در همه موجودات هستی متجلی می بیند و آزادانه و برخلاف قید و بندهای مذهب، عشق به هستی را مترادف عشق به خداوند می داند. او کتابش را «ستایشی از وارستگی» می نامد.

با اینکه کتاب مائده های زمینی از آثار دوره جوانی نویسنده است، تقریباً تمام آنچه می توان فلسفه وی نامید در آن گنجانده شده و هرچه بعداً نوشته در تعقیب اندیشه هایی است که در این کتاب بیان شده؛ یعنی امتناع از هر گونه علاقه و وابستگی و ستایش شور و عشق و نگاهی هر لحظه نو به تمام جلوه های هستی.

ریشه اندیشه های کتاب مائده های زمینی را در «کتاب مقدس» و نوشته های نیچه، فیلسوف شهیر آلمانی، باید جست. نشانه هایی از تأثیر ادبیات مشرق زمین نیز در آن دیده می شود. او در کتاب مائده های زمینی چنین استدلال می کند که تمام امیال طبیعی، سودمند بوده و مایه تندرستی است و بدون این امیال، زندگی لطف خود را از دست می دهد.

گزیده کتاب مائده های زمینی

« وقتی از عملی لذت می برم، برای من دلیل خوبی است که آن عمل را انجام بدهم... مادامی که لبانت برای بوسیدن هنوز شیرین است، سیراب کن. چنان زندگی کن که زندگی ات بدون ترس از نتایج محرماتی که اخلاقیات رسمی بر تو تحمیل می کند، پذیرای هر رویدادی باشد».

هرچند ژید خطر افراط کاری را به خواننده کتاب خود هشدار می دهد و در آخر از او می خواهد که: «کتاب مرا به دور بینداز، مگذار متقاعدت کند! گمان مبر که حقیقت تو را کس دیگری می تواند برایت پیدا کند... به خود بگو که این کتاب هم چیزی نیست، مگر یکی از هزاران شیوه رویارویی با زندگی. تو راه خویش را بجوی!»

دیویی :
843/912
کتابشناسی ملی :
1970511
شابک :
‬‏‫‭‭‫978-964-2575-91-6
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
264
کنگره :
‏‫PQ2621‭‬ ‭/ی4‏‫‭م2 1394

کتاب های مشابه مائده های زمینی