نظر شما چیست؟
زنده یاد دکتر هاراطون داویدیان، عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و استاد روانپزشکی دانشگاه تهران، هاراطون داویدیان دوم اسفند ماه سال 1303 در تهران به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به ترتیب در دبستان کوشش و کالج البرز وارد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سال 1327 از این دانشکده فارغ التحصیل شد. دکتر داویدیان پس از طی دوره دکتری پزشکی و گذراندن خدمت نظام وظیفه، در یازدهم مرداد ماه سال 1329 به دستیاری بخش جدید التاسیس بیماری های روانی، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد و خدمات دانشگاهی خود را از آن تاریخ آغاز کرد.
در سال 1334 با کسب موفقیت در امتحانات انتخاب رییس درمانگاهی بیماریهای روانی، به منظور ادامه تحصیل عازم لندن شد و در سال 1337 دیپلم تخصصی بیماریهای روانی را از دانشگاه لندن (D.P.M) دریافت کرد. ایشان پس از بازگشت به میهن و شروع خدمات دانشگاهی، مدارج مختلف آموزش، دانشیاری، تصدی بخش و ریاست بخش روانی را یکی پس از دیگری طی کرد و در سال 1347 مقام استادی رشته بیماری های روانی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران را کسب نمود. دکتر داویدیان در سال 1370 پس از 42 سال خدمت دانشگاهی به افتخار بازنشستگی نائل آمد.
دکتر هاراطون داویدیان در سال 1350 به مناسبت تأسیس کالج سلطنتی روانپزشکان انگلستان به عضویت افتخاری هیأت مؤسس کالج مزبور برگزیده شد.
دانشگاه تهران، یعنی تنها دانشگاه ایران تا سال 1329 فاقد بخش بیماری های روانی بود. اما در همان سال به کوشش شادروان مرحوم دکترحسین رضاعی یگانه استاد این رشته، در بیمارستان امام خمینی (ره) این بخش تأسیس و در سال بعد بخش بیماریهای روانی به محل دیگری انتقال یافت و به نام بیمارستان روزبه نام گذاری شد و دکتر داویدیان بعنوان نخستین دستیار رشته بیماریهای روانی در این بیمارستان زیر نظر اساتیدی چون دکتر رضاعی و دکتر میرسپاسی مشغول به فعالیت شد.

کتاب های مشابه دکتر هاراطون داویدیان پدر علم نوین روانپزشکی ایران