کتاب طیب (چاپی و pdf)

زندگی نامه و خاطرات حر نهضت امام خمینی (ره) شهید طیب حاج رضایی

امتیاز
5 / 4.9
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 26,400
خرید چاپی
44,000
12%
ت 38,720

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب طیب، زندگی نامه و خاطرات حر نهضت امام خمینی (ره) شهید طیب حاج رضایی می باشد که توسط گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی به نثر درآمده و منتشر شده است.

معرفی کتاب طیب

«انقلاب اسلامی ایران» این واژهای است که بیش از چهار دهه خواب را از چشمان همه ظالمان و سیاه اندیشان گرفته است.
آن ها که ثروت جهان را متعلق به خود می دانند و مردمان را بردگانی بیش نمی دانند. آن ها که از انسانیت فقط حیات حیوانی خود را می شناسند و جز زبان زور نمی فهمند.
آن ها بودند که با انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی مردم منطقه، منافع خود را در خطر دیدند و همه گونه تهاجم را بر ضد این نهضت آغاز کردند.
از ترورها و کودتاهای نافرجام گرفته تا جنگ هشت ساله و تهاجم فرهنگی و نبرد اقتصادی. اما آن چه بیش از همه نصیب دشمنان گردید صلابت و پایداری این ملت بود.
آری، این ملت همه ی سختی ها را به جان خرید اما از آرمان های خود دست نکشید. صدها هزار شهید تقدیم کرد اما ایمان خود را نفروخت.
حال برای آن ها که پس از گذشت سال ها پا به عرصه ی وجود می گذارند باید گفت. باید گفت که این آب و خاک و این ایمانی که امروزه به دست ما رسیده چگونه حفظ شد. باید گفت که اگر نگوییم، دشمن به گونه ای دیگر برای نسل آینده خواهد گفت. به گونه ای که خودش می خواهد.
نسل انقلاب تا به خود آمد درگیر جنگی تمام عیار شد؛ نبردی که می رفت تا ایمان و عزت ما را هدف قرار دهد. لذا شیر بچه های انقلاب ما به مصاف دیو رفتند و با شجاعت از ایمان خود محافظت کردند.
در این سال ها کتاب های زیادی در خصوص دفاع مقدس نوشته شد؛ کتاب هایی در خور تقدیر اما هنوز حرف برای گفتن بسیار است. اما حوادث پی در پی بعد از انقلاب، ما را از یک مطلب مهم غافل کرد.
این انقلاب چگونه پیروز شد؟ دیروز چه کسانی جان خود را برای امروز ما نثار کردند؟
ما در باره ی انقلاب و فداییان انقلاب خودمان کم کاری کردیم. آن ها را به آیندگان معرفی نکردیم. باور کنید اگر شخصیت هایی مانند طیب در هر فرهنگ دیگر پیدا می شد، صدها کتاب و فیلم و تحقیق در زمینه ی او انجام شده بود.
و ما در این مجال بعد از گذشت یک قرن از تولد و نیم قرن از شهادت، به سراغ زندگی او می رویم!
روایت های شیرین و خاطرات مفیدی که از زندگی شهید حاج طیب رضایی در کتاب طیب نقل می شود، کشش فوق العاده ای در مخاطب ایجاد می کند تا کتاب را مثل آب خوردن سر بکشد. وجود نثر دلنشین و کاملاً خودمانی و محاوره ای باعث می شود که نویسنده یا نویسندگان این کتاب، مخاطب را با زندگی پر خطر و خاطره شهید حاج رضایی آشنا می کند. اسناد و عکس هایی از این شهید، در ابتدای خاطرات به چشم می خورند.

خلاصه کتاب طیب

خداوند اصحاب کهف را که نخواستند زیر بار حکومت ظالمان بروند را جوانمرد می خواند؛ صفتی که مؤمنان واقعی را با این صفت آراسته اند.
بعضی دیگر گفته اند: جوانمرد یعنی بخشش و سخاوت است و خودداری از آزار دیگران و ترک شکایت از حوادث و مشکالت روزگار وپرهیز از گناهان و به کار گرفتن فضائل انسانی و همه ی این صفات برازنده ی اوست؛ برازنده ی کسی که دلیری و استقامت او برای عیاران و لوطی صفتان این مرز و بوم سرافرازی را به ارمغان آورد.
واپسین لحظات حیات افتخارآفرینش تجسمی شد از زندگی بزرگانی مثل حر و زهیر. آن ها که دیر آمدند ولی خوب آمدند.
او طیب آمد و طیب و طاهر رفت. او گواهی داد که تاریخ افسانه نیست. او مقتدای صدها انسان آزاده ای شد که بعد از او راه آزادگی را پیمودند.
او سپر بالی مردمانی شد که درد دین داشتند و با کلام مقتدای خود خمینی کبیر به خیابان ها آمدند و نیمه ی خرداد را برای همیشه ی تاریخ جاودانه کردند.
آری، طیب و حاج اسماعیل اولین فداییان نهضت اسلامی بودند. آن ها راه مبارزه با ظلم را به ما نشان دادند و خود اولین شهدای راه شدند.
طیب و طیب ها برای همیشه ی تاریخ زنده اند. نقل خاطرات آن ها سینه به سینه خواهد و تا ایران و اسلام پا برجاست یاد این جوانمردان بزرگ زنده خواهد ماند.
کتاب طیب یکی از آثاری است که به زندگی نامه و خاطرات حر نهضت امام خمینی (ره)، شهید طیب حاج رضایی پرداخته است.

برشی از متن کتاب طیب

آقا مسیح، برادر طیب، می گفت: «برای ملاقات به زندان رفتیم. طیب گفته بود برای من قرآن و مفاتیح بیارید. شکنجه اش داده بودند. بیشتر برای این که بگوید از امام پول گرفته تا 15خرداد رو راه بیندازد.
طیب هم می گفت: من همه کاری کرده ام اما تا حالا به کسی تهمت نزدم. همه کاری کردم، همه خلافی کردم اما تهمت اونم به پسر فاطمه(س) نمی زنم. من نه خمینی رو دیدم نه می شناسم. اما عاشق سیاست این آقا هستم. عاشق این هستم که مرده و وایستاده جلو این تشکیلات فاسد.»
حاج مسیح ادامه داد: هفته ای یک بار برای دیدنش به زندان می رفتیم. هر بار برای ما تعریف می کرد که او را خیلی اذیت کرده و شکنجه داده اند.
ایشان می گفت: «من خیلی به برادرم دلگرمی دادم و او را به صبر و استقامت سفارش کردم و برای آرامش بیشترش کیفیت نماز شب را به او آموختم.»
بعدها طیب گفت: من مدت هاست نماز شب را ترک نکرده ام!
طیب به دلیل طرفداری از امام خمینی(ره) به زندان افتاد. به همین دلیل مورد توجه محافل مذهبی و روحانیون قرار گرفت. حتی شخص حضرت امام نیز نسبت به قضایای طیب و حاج اسماعیل توجه خاص داشتند.
طیب از طریق خانواده اش در دوران زندان به امام پیامی فرستاد که مضمون آن عدم تهمت زدن به ایشان و پای بندی به اصول بود. پاسخ امام، افکار او را که حالا مدتی است دگرگون شده، به سمت روشنایی سوق می دهد. طیب در این پیام ضمن بیان زندگی و بدکرداری هایش قسم می خورد که به امام خیانت نکرده و امام نیز در پاسخ می فرماید:
«آخرین برگ کتاب زندگی آدم، تعیین کننده است؛ ببین در آخرین صفحه ی کتابت چه می نویسی».
...
اوایل دوران پهلوی بود. آن موقع من رضاخان را دوست داشتم. می گفتند آدم خوبیه، مقتدره، با خداست. به مردم کمک می کنه و ... من دیده بودم که رضاخان توی محرم میون دار دسته ی تکیه ی دولت بود.
خلاصه خیلی از رضاخان خوشم اومد. برای همین روی بدنم تصویر سر رضاخان رو خالکوبی کردم. اما وقتی که به قدرت رسید فهمیدم که این نامرد مهره ی خارجی هاست. وقتی شروع کرد چادر رو از سر زن ها بگیره، خیلی از لوطی های تهران با مامورها و دولت رضاخان درگیر شدند.
من هم چند بار با اون نامرد درگیر شدم. نمی گذاشتم توی محله ی ما کسی به ناموس مردم بی حرمتی کنه. نمی گذاشتم کسی چادر از سر زن ها بگیره. بعد از اون ماجرا رضاخان با امام حسین(ع) هم درگیر شد!
وقتی که اجازه ی برگزاری عزاداری نداد، همون موقع گور خودش را کند. ما اون موقع توی خونه ی خودمون مجلس روضه برگزار می کردیم. ایام محرم که می شد در و دیوار رو سیاه پوش می کردیم و خرج می دادیم. اما من در غیر ایام محرم، مرتب به دنبال دوست و رفیق بودم. ورزش باستانی می کردیم. شب ها هم مرتب از این کافه به او کافه؛ از این قهوه خونه به اون قهوه خونه...

خرید کتاب طیب

نسخه چاپی کتاب طیب را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب با تخفیف خریداری کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

شهید طیب

طیب حاج رضایی (۱۲۸۰ در تهران - ۱۱ آبان ۱۳۴۲ در تهران) از باستانی کارهای تهران در دوران سلطنت سلسله پهلوی و از جمله افرادی بود که در ادبیات محاوره ای آن زمان به لات و یا لوطی مشهور بودند.

دانلود پی دی اف کتاب طیب

نسخه الکترونیکی کتاب طیب را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود پی دی اف کتاب طیب

مشخصات کتاب طیب در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: انتشارات ابراهیم هادی
نویسنده: گروهی از نویسندگان ابراهیم هادی
تعداد صفحه: 194
موضوع: خاطرات و زندگی نامه، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاع مقدس
قالب: pdf و چاپی با تخفیف 
صفحات کتاب :
194
کنگره :
‏‫DSR1533/5‭‬‭‬ ‭/ط9‭‬‏‫‬‮‭ط9 1394
دیویی :
955/0824092
کتابشناسی ملی :
4129251
شابک :
978-600-7841-18-1
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه طیب