امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,000
نظر شما چیست؟
شعر و زندگی نامه نیما یوشیج

شعر نو فارسی با تمام ویژگی ها ، مزایا و احیاناً معایبش مخاطبان خاص خود را یافته و جاذبه های آن نسل جوان ایران امروز را به رغم تمام نقدها به خود جلب کرده است. شعر نو معاصر همواره با نام شعرایی چون نیما یوشیج ،مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و دیگران همراه است. نیما یوشیج را پدر شعر نو فارسی خوانده اند و ارزش گذاری کار بزرگی که او در شعر فارسی انجام داد او را در شایسته چنین لقبی می سازد. بدون تردید نیما تحولی در شعر فارسی پدید آورد که تا قبل از او دیگر کسان بدان نپرداخته بودند و آن رهایی بخشیدن شعر فارسی از نوع سنتی آن و ایجاد قالب های نو در شعر بود.

تا قبل از آن شعر فارسی برمبنای ابیاتی هم وزن با طول مصراع مساوی و هم قافیه سروده می شد و در بیشتر موارد دست شاعر برای بیان تمام مفاهیم مدنظرش بسته بود و لذا شعر فارسی علیرغم تمام زیبایی اش دارای نارسایی هایی در بیان تمام معانی لازم بود. نیما با آشنایی قبلی از شعر نو فرانسه شجاعت آنرا داشت تا شعر نوی فارسی را با حذف الزامات شعر سنتی بر پایه نوآوری و در عین حال حفظ وزن و زیبایی و معنای پربار آن بنیان نهد و از اینرو شایستگی اشعارش در تحقق شعر نو باعث پذیرش شعر نو به عنوان یکی از اقسام مهم شعر فارسی و استقبال مردم و بخصوص قشر جوان از شعر شد. نیما شعر فارسی را از رکود سالیان دراز و خطر تکراری شدن نجات بخشید لذا شهرت نیما از این جهت بیهوده نیست.

نیما از خود دیوانی وزین مشتمل بر شعر سنتی و شعر نو به یادگار گذاشته که الهام بخش تقریباً تمامی شعرای شعر نو پس از اوست. لذا با توجه به اهمیت اشعارش بسیاری از جوانان مشتاق سرایش شعر اشعار او را به عنوان اساس شعر نو مطالعه می کنند و شیوه های او را می آموزند.
صفحات کتاب :
346
کنگره :
‏‫‏‫PIR8271‭‬ ‭/آ16‏‫‭ 1389
دیویی :
‏‫‬‮‭‏‫‬‭8‮فا‬1/62
کتابشناسی ملی :
‎2‎0‎6‎1‎0‎7‎2
شابک :
978-600-90082-9-2
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه گزیده اشعار نیما یوشیج