نظر دیگران

نظر شما چیست؟
استانی جوان که پیشینه هنرهای هزارساله ایران را در خوی جای داده است. سرزمینی که گرمایش در وجود یکایک ساکنانش نشسته و مردمانی خون گرم، مهربان و مهمان نواز روی زمینش راه می روند.

استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد، از سال 1383 پس از تقسیم استان خراسان، به سه استان شمالی، جنوبی و رضوی تقسیم شده است.
در فرهنگ معین نام این شهر معادل "بیژن گرد" و "بوزنجرد" آورده شده است. گِرد از ریشه کردن و به معنی ساختن است. بیژن گرد به معنی "ساخته بیژن" و " آبادشده به دست بیژن" است. تاریخ و تمدن شهرستان بجنورد بسیار کهن است. این سرزمین در زمان اشکانیان از بلاد مهم نسا و اقوام پارت بوده است. گذشته این شهرستان ریشه تاریخی بس غنی دارد که آثار سکونت انسان از دوره میان سنگی در گوشه و کنارش دیده می شود.
خراسان شمالی از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است.
آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد. محوطه باستانی معروف به پهلوان و تپه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از ۱۲ هزار سال دارند. قدیمی ترین اثر باستانی پابرجای قبل از اسلام (بنای سنگی اسپاخو) در غرب شهرستان مانه و سملقان در فاصله ۵ کیلومتری شمال شاهراه آسیایی در روستای اسپاخو نیز دلیل دیگری بر صحت این ادعا است.

خراسان شمالی، استان هزاررنگی که با آب و هوای متفاوتش، نوعی شگفتی است...
مساحت زیادی ندارد، اما در همین گستردگی اندک هم جنگل دارد و هم کویر...
اینجا خراسان شمالی است، تاریخ را در خود جای داده است، پیشینه ای از ایران پهناور در اینجا به یادگار مانده است، قلعه ی جلال الدین جاجرم - آیینه خانه مفخم - چهارتاقی تیموری - تپه ارگ باستانی شیروان - عمارت مفخم - کلیسای اسپاخو و ...
کوله بارتان را بربندید، راهی سفری بزرگ و مهم می شویم.

کتاب های مشابه جلوه های ایران (خراسان شمالی)