نظر شما چیست؟
علی(ع) از نخستین گروندگان به اسلام بود و از 10 سالگی در خانه ی پیامبر(ص) پرورش یافت. به هنگام هجرت به مدینه در بستر پیامبر(ص) خوابید. او به افتخار همسری فاطمه(س) درآمد و نقش علی(ع) در هجرت به مدینه و غزوه ها و سریه ها بسیار درخشنده است.
علی ابن ابی طالب در غزوه بدر بسیاری از سران مشرک مکه را از پای درآورد. در غزوه احد رشادت هایش سبب نجات جان پیامبر(ص) گردید و « لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار » در وصف رشادتهای علی(ع) است. در غزوه احزاب (خندق) علی(ع) نماینده کامل ایمان در برابر نماینده کامل شرک قرار گرفت.
علی(ع) در برچیدن پایگاه نفاق یهودیان بنی قریظه و در نوشتن مواد و مفاد صلح حدیبیه نقش اساسی داشت. در غزوه خیبر افتخار پرچمداری از جانب پیامبر(ص) داشت و قهرمانان یهودی خیبر را به خاک افکند و حماسه ها آفرید. در فتح مکه و غزوه حنین درایت ها و دلاوری هایش در تاریخ ماندگار شد و تنها در غزوه تبوک در مدینه باقی ماند. علی(ع) در چند سریه نیز با درایت و شجاعت شرکت نمود و برای مسلمانان پیروزی به ارمغان آورد.


بهترین موضوع بیادماندنی در تدریس تاریخ، جنگ ها هستند و تدریس جنگ ها در ذهن و خاطره پایدار می ماند. بنابراین تلاش شد تا کتاب های فراوان و منابع اوّلیه بررسی و مشترکات آن ها در چارچوب وقایع تاریخی حفظ گردد و تعبیر و تفسیر هر واقعه را به خوانندگان واگذار می نماییم.

از کتاب ها و تحقیقات اساتید برجسته حوزه و دانشگاه همانند دکتر شهیدی و دکتر آیتی و دکتر رادمنش و جعفر سبحانی و دکتر شریعتی و دکتر مطهری و رسول جعفریان و ... بهره های بسیار جستیم. با توجه به نقش امام علی(ع) نام کتاب را ذوالفقار برگزیدیم و مطالب جنگ جمل از کتاب ابن اعثم کوفی و خوارج از ابن خلدون استفاده شده است و مطالب کتاب را بر اساس فهرست به رشته نگارش درآوردیم.

« ذوالفَقار » واژه ای عربی به معنای « صاحب فقرات » است. فقره خود به معنای مهره کمر است. گفته شده است چون بر پشت این شمشیر خراش های پست و هموار بوده، آن را بدین نام خوانده اند جعفر احمدی برزگر معتقد است که این شمشیر همانطوری بوده که در نقاشی ها ترسیم می شده و دلیل این که به این شکل بوده آن است.

شما یک شمشیری چینی یا شمشیری که برای قطع سر از آن استفاده می شده را در نظر بگیرد این شمشیرها در قسمت سر پهن می شوند حال اگر به طور اتفاقی یک شکل مثلثی از سر این شمشیر بشکند شمشیر ذولفقار درست می شود ...
صفحات کتاب :
99
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۳۷/۹‏‫‬‮‭/ن۶ذ۹ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۹۵۱
کتابشناسی ملی :
۴۵۴۵۵۴۹
شابک :
978-600-8509-78-3‮
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه ذوالفقار علی(ع)