نظر شما چیست؟
"بلا تار" اولین کتاب از مجموعه ی «فیلم ها و احساس ها» است که به فیلم ها، فیلم سازها، جریان های سینمایی و سریال های با اهمیت می پردازد.

فیلم های تار عمدتاً کمدی هایی سیاه اند که به شیوه ی سیاه وسفید فیلم برداری شده اند؛ فیلم هایی با حال وهوای معنوی، بی هیچ مایه ای از مذهب که در آن ها مردمانی چرک و نه چندان آبرومند درهم می لولند. برداشت های بلند و حرکت هایِ دوربینِ به دقت کرئوگرافی شده که پیوسته در تعقیب این مردمان است، تماشاگر را در زندگی و سرنوشت های سترون شان درگیر می کند.

این داستان ها، که نفرین آغازگر آن هاست، عمدتاً به قلمِ نویسنده یِ بلند آوازه یِ مجارستانی، لاسلو کراسناهورکای، نوشته شده اند که جملات بی پایان و هزارتوی رمان هایش به اندازه یِ حرکت هایِ دوربینِ تار بسیار کند و آرام و طاقت فرساست.

بلا تار در میان علاقمندانِ سینمای هنری جایگاهی مستحکم و تزلزل ناپذیر دارد. شیوه ی تار در تصویر سازی (به ویژه برداشت های بلند)، روایت (خاصه روایت های مینیمال در دوره ی متأخر فیلم سازی اش) و استفاده از زمان و فضاسازی های منحصربه فرد، او را به فیلم سازی اصیل در سینمای معاصر بدل کرده است.

کمبود منابع فارسی پیرامون آثار این فیلم ساز مجار - چه در قالب ترجمه، چه نقد و تحلیل تألیفی - سبب گردید کتاب حاضر را برای درک بهتر سینمای او تدارک ببینیم؛ کتابی که بی ادعای جامعیت بتواند ابعاد مختلف فیلم هایش را مورد بررسی قرار دهد.

بلا تار عمدتاً شامل نقدها، مقالات و جستارهای تحلیلی است و در این میان از نوشته هایی با رویکردهای بینارشته ای (نظیر زیبایی شناسی شناختی) نیز غافل نشده ایم. علاوه بر این، متونی هم چون نوشته ی سیلوی روله درباره ی مکبث (از ایستایی تا ایستادگی: ریتم شناسی حرکت موجود زنده)، ژان-ماری ساموکی (این همه شب) و ژاک رانسیر (بلا تار: کار زمان) به سبب رویکرد خلاقانه ی شان به سینمای تار، و هم چنین اهمیت نویسندگان شان در تحلیل آثار این فیلم ساز، در کتاب گنجانده شده اند.
صفحات کتاب :
229
کنگره :
‏‫PN1993/5‭‬‭‬ ‭/م3‏‫‭ط2 1394
دیویی :
‏‫‭791/4309439
کتابشناسی ملی :
4172573‬
شابک :
978-600-8055-31-0‬‬
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه بلا تار