کتاب اخراجی ها pdf

خاطرات سردار شهید حاح احد محرمی علافی (دایی)

امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
«اخراجی ها»... این عنوان هر شنونده ای را یاد سه گانه سینمایی «اخراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی می اندازد.

اما این عنوان این بار روی جلد یک کتاب نسبتا قطور نقش بسته که به چاپ دوم رسیده است. همین عنوان می تواند دلیل باشد تا خواننده آن را دست بگیرد و خاطرات سردار شهید حاج احد محرمی علافی (دائی) را ورق بزند.

کنجکاو شدم و کتاب را دست گرفتم و خاطرات این سردار جسور را ورق زدم. فردی که از پیش از پیروزی انقلاب در جریان مبارزه بوده و به روستاها می رفته و برای انقلاب اسلامی تبلیغ می کرده است.

حاج احد در خاطراتش بارها از درگیر شدن با نیروهای ضد انقلاب و ... یاد کرده و به درگیری های آن روزها اشاره کرده است.

او که از عنفوان نوجوانی پدر از دست داده و بار زندگی را در کنار مادرش به دوش کشیده است آماده تحمل هر سختی می شود و در کتاب نیز خواننده آن را لمس می کند.

جفایی که در حق بچه های انقلاب می شود یکی از نکاتی است که در این کتاب مورد اشاره قرار می گیرد و در بازخوانی خاطرات وی این نکته مشهود است.

برجستگی دیگر این کتاب این است که در مرور خاطرات حاج احد مختصاتی از اوضاع آن روزهای تبریز به خصوص سال های انقلاب به خواننده منتقل می کند و همین نکته وجه تمایز کتاب با سایر کتب تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

شخصیت ویژه شهید محرمی علافی یا حاج احد و به قول برخی اطرافیانش «دائی» عامل نامگذاری این کتاب به «اخراجی ها» است. او که از پیش از انقلاب پا به هرجایی حتی برای کار می گذارد به خاطر زبان حق گویی که در کام دارد اخراج می شود دلیلی برای نامگذاری این کتاب است.

او اگر از جایی اخراج می شود به خاطر این است که نمی تواند از حق بگذرد و با افرادی که حق را زیر پا می گذارند درگیر می شود و همین جرقه ای برای اخراجی شدن وی می شود.

اگر از محتوای کتاب عبور کنیم به متن می رسیم. این کتاب حاصل تلاش غلامرضا قلی زاده و موسی غیور است و به اذعان غیور که در پیشگفتار کتاب نیز آمده این کتاب حاصل 48 ساعت گفت و گو با شهید محرمی علافی است.

خاطرات این کتاب بسیار حائز اهمیت است ولی به نظر می رسد در تدوین آن ها شتاب وجود داشته و سر و شکل ندارد. خاطرات به صورت نامنظم پیاده شده و خواننده حس می کند همانطور که از سوی راوی بیان شده توسط نویسنده از روی نوار پیاده شده و هیچ ویرایشی روی آن صورت نگرفته است.

این مسئله خوانش کتاب را کمی با مشکل روبرو می کند که اگر از این نکته عبور کنیم این کتاب اثر ارزشمندی برای مخاطب به شمار می رود و خواننده در «اخراجی ها» با خاطرات بکر و دست نخورده ای روبرو است.
شابک :
‭978-600-8200-32-1
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
485
کنگره :
‏‫DSR1626‭‬ ‭/م26535‫‬‮‭‏‫‬‭ق8 1395
دیویی :
‏‫‬‭955/0843092
کتابشناسی ملی :
4284551

کتاب های مشابه اخراجی ها