نظر شما چیست؟
اهمیت تحقیق درباره فرهنگ جوامع، امری واضح است که نیاز چندانی به تأکید آن نیست اما چگونگی انجام چنین کاری بدان حد واضح و آشکار نمی باشد. همان طور که می دانیم، علوم اجتماعی به شکلی که امروزه با آن آشناییم از فراورده های غرب است.

انسان شناسی و روش تحقیق نیز از این قاعده مستثنی نیست. انسان شناسی موقعی پا به عرصه ظهور نهاد که در کشورهای غربی، نیاز به شناخت جوامع به اصطلاح ابتدایی احساس شد و آن ها در این زمینه ها به تلاش های دامنه داری دست زدند. روش های تحقیقی که متفکران این زمینه ابداع کردند، صرف نظر از اهداف استعمارگرانه آن ها و سایر نتایج جنبی از دستاوردهای همین تلاش است.

از چنین برخوردی با مطالعات فرهنگی روش هایی برای تحقیق درباره فرهنگ پدید آمد که بیش تر با مطالعه فرهنگ جوامع بیگانه، کوچک و دورافتاده و آن هم توسط پژوهشگر غربی، سنخیّت داشت؛ و روش تحقیق درباره فرهنگ جوامع پیچیده به اندازه کافی رشد نکرد. جامعه شناسان هم، که به مطالعه جوامع پیشرفته و پیچیده علاقه مند بودند، توجه شان را بیش تر به ساختار اجتماعی معطوف کردند، نه به ساختار فرهنگی. از این رو خلأی در جوامع پیچیده در مطالعات فرهنگی به وجود آمد.
صفحات کتاب :
121
کنگره :
‏‫‬‭GN346‏‫‭‏‫‬‭/‮الف‬5پ4 1395
دیویی :
‏‫‬‭305/800711
کتابشناسی ملی :
4248388
شابک :
‏‫‬‭978-964-426-316-3
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه پژوهش فرهنگی