کتاب نقش نگار

مروری بر زندگانی امیر‌المؤمنین علی‌(علیه‌السّلام) برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 21,000
خرید چاپی
120,000
10%
ت 108,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقش نگار

کتاب «نقش نگار»، شامل سخنرانی‌های مقام معظم رهبری پیرامون زندگی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است که به کوشش محمد محمدیان گرداوری شده است و از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وارد بازار نشر شده است.

«نقش نگار» عنوان کتابی است که به مرور زندگانی امیرالمؤمنین از سن۱۳ تا ۶۳ سالگی آن حضرت برگرفته از بیانات رهبر انقلاب می‌پردازد. بیان شیرین و زیبای رهبر انقلاب از تحلیل و تفسیر وقایع و اتفاقاتی که در زمان آن حضرت از زندگی ایشان افتاده به‌گونه‌ای است که خواننده با خواندن آن احساس می‌کند که گویا رهبر انقلاب در آن دوران بوده‌اند و شاهد همه‌ی اتفاقات و ماجراها بوده‌اند. از نکات جالب توجه در این کتاب استفاده از خاطرات و توضیحات امیرالمؤمنین علیه‌السلام از زبان خودشان است که در کنار بیانات رهبر انقلاب به صورت پاورقی در انتهای کتاب گردآوری شده است.

این کتاب بر اساس زندگی، شخصیت و سخنان آن امام در سه بخش تنظیم شده است:
1. فرازهایی از زندگی امیرالمؤمنین (ع): این بخش نگاهی گذرا به تاریخ زندگی حضرت دارد و بیشتر فرازهایی نقل شده است که توجه آنها برای نسل امروز حیاتی بوده و الگوپذیری از آن موارد ضروری به نظر می‌رسد.
2. شخصیت امیرالمؤمنین (ع): در این بخش به استناد آیات قرآن و احادیث نبوی و روایات معصومین و منابع تاریخی، ابعاد گوناگون شخصیت حضرت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و نکته‌های قابل توجهی از اخلاق و سیره‌ی حضرت ارائه شده است.
3. سخنانی از امیرالمؤمنین (ع): رهبر انقلاب در طی سخنرانی‌های خویش فراوان به کلمات امیرالمؤمنین استناد کرده‌اند و تا حدی که فرصت داشتند توضیحاتی پیرامون آنها بیان کرده‌اند، مجموعه‌ی این مطالب که در حقیقت تفسیر فرازهایی از سخنان حضرت به‌شمار می‌رود در این بخش گردآوری شده است.

این کتاب در 15 فصل تنظیم شده که شش فصل ابتدایی آن شامل دوران نوجوانی و فداکاری‌های امیرالمؤمنین (ع) قبل از بعثت و همچنین جهاد مستمرشان در مدینه بعد از هجرت پیامبر اکرم (ص) است. فصول بعدی کتاب نیز به حوادث دوران زمامداری امام از آغاز شامل «امتناع امام از بیعت»، «برخورد ایشان با متخلفین از بیعت» و اعلام برنامه حکومت‌شان تا وقایع جنگ‌های جمل، صفین و نهروان اختصاص دارد.

در فصل پایانی نیز به ماجراهای ضربت خوردن و شهادت ایشان و کوفه بی‌امام پرداخته شده است. مزیت کتاب «نقش نگار» نسبت به کتبی از این دست، در اتخاذ رویکردی سیاسی اجتماعی به زندگی امیرالمؤمنین (ع) با استناد به منابع تاریخی معتبر و از کلام فقیهی عالم است که خود به‌عنوان رهبر جامعه‌ی اسلامی در بطن وقایع حکومتداری قرار دارد که این امر غنای کتاب را دوچندان کرده است.

گزیده کتاب نقش نگار

از برجسته‌ترین صفات امیرالمؤمنین علی (ع)، چشم‌پوشی از خود و خودی و قربانی کردن هوای نفس و خودی‌ها در مقابل تکلیف الهی است. تمام ماجراهای بزرگ زندگی امیرالمؤمنین حول این محور قرار گرفته است. ایمان به پیغمبر در آن وقتی که در زیر اسمان غیر از او و خدیجه‌کبری هیچ‌کس به این دعوت و این مکتب، ایمان و عقیده نداشت، در حقیقت، ایمان به مکتبی بود که قبول آن به معنای اعلان جنگ با همه‌ی قدرت‌های ظالم در آن روزگار و نیز به معنای مبارزه با نظام اجتماعی حاکم بر جامعه‌ی قبایلی مکه و جزیره‌العرب بود و این جرأت زیادی می‌خواست که انسان بر روی همه آرزوها، خواهش‌ها، راحتی‌ها و رفاه‌های زندگی خود پا بگذارد و این دعوت و مبارزه را قبول کند. امیرالمؤمنین (ع) این دعوت را قبول کرد و پای آن ایستاد و همه‌ی مشکلات را در این راه به جان خرید.

صفحات کتاب :
296
کنگره :
‏‫‬‮‭‭DSR۱۶۹۲ /ع۸‬‏‫‬‮‭ن۷ ۱۳۹۴
دیویی :
‏‫‬‮‭۹۵۵/۰۸۴۴
کتابشناسی ملی :
3555041
شابک :
978642951840
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه نقش نگار