امتیاز
5 / 4.6
مشاهده نمونه
خرید آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
50,000
50%
ت 25,000
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 63,000
خرید چاپی
225,000
10%
ت 202,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب دختر شینا به روایت زندگی خانم قدم خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی (به عبارت بهتر، سردار شهید حاج ستار همدانی) می پردازد. نویسنده کتاب دختر شینا، خانم بهناز ضرابی زاده می‌باشد و این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

معرفی کتاب دختر شینا

رمان دختر شینا در واقع داستانی بلند از ازندگی قدم خیر محمدی و همسر شهیدشان است. نویسنده در خلال پرداختن به فعالیت ها و زندگی خانم محمدی و همسرشان، نقش بانوان در 8 سال دفاع مقدس را به وضوح بیان می کند. اسم کتاب دختر شینا، برگرفته از لقب قهرمان داستان (خانم قدم خیر محمدی) در زمان کودکیشان می باشد. اهالی روستای ایشان به مادر خانم محمدی که شیرین نام داشتند، به اختصار شینا می گفتند و خانم محمدی که تتقاری خانواده و سوگلی بودند، دختر شینا نام گرفتند.

نویسنده رمان دختر شینا با قلم بسیار روان و دلنشین به بیان داستان زندگی خانم محمدی و همسر شهیدشان (شهید حاج ستار همدانی) می پردازد و از گفتن جزئیات نیز هیچ ابایی ندارد، با وجود پرداختن به جزئیات نه تنها از کیفیت کتاب کاسته نشده و آن را حوصله سر بر نکرده، بلکه بر جذابیت آن نیز افزوده است.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب دختر شینا

این کتاب چنان با واقعیات جامعه زمان جنگ تطبیق داشته و به خوبی مشکلات و رشادت‌های مردان و زنان مدافع وطن و اسلام رو روایت کرده که مقام معظم رهبری بر مطالعه آن تاکید کرده اند و تقریظی نیز بر آن زده اند. 
متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب دختر شینا بدین شرح است:

بسمه‌تعالی
رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد.
جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.
شهریور ۹۱

کتاب دختر شینا

خلاصه کتاب دختر شینا

دختر شینا در خانواده ای در یکی از روستاهای رزن همدان به نام قایش به دنیا آمد. در همان زمان هایی که دختر داشتن چندان خوشایند خانواده ها علی الخصوص پدر خانواده نبود، همان زمان هایی که نام آخرین دختر را خانم بس می گذاشتند، یعنی دیگر دختر بس است. دختر شینا به دنیا آمد و به خاطر خیر و برکتی که همراه خود آورد، از طرف پدر و دیگر اعضای خانواده مورد مهر و محبت و توجه خاص قرار گرفت و بجای خانم بس، نام قدم خیر را روی وی گذاشتند.

در دوران کودکی و نوجوانی برعکس دیگر دختران خانواده، دست به سیاه و سفید نمی زدند و به نوعی می شود گفت، شاهزاده ای زندگی می کردند، چون مورد توجه پدر و مادر بودند. در همین اثنا سر و کله خواستگاری پیدا می شود، با وجود مخالف عجیب پدر برای ازدواج دخترش که بهانه کوچک بودن او را می آورد، خواستگاری صورت گرفت و کم کم دیگر وقت آن شده بود که سوگلی باید خانه را ترک کند و به خانه شوهر برود. دوران نامزدی جالب و پرهیجانی را طی می کند، ( از نامه نوشتن و دیدارهای نامزد و خجالت های قدم خیر که این ابهام را برای نامزدش بوجود آورد که آیا مرا دوست دارد؟) نویسنده چنان این لحظات را توصیف می کند و به نگارش در می آورد که تا مدت های مدید از ذهن خواننده خارج نمی شود، جزئیاتی از مراسم عروسی و تولد فرزند اول و... وحتی مکانها.

فرزند اولشان در زمان شاه به دنیا می آید و داستان های خود و رنج نبودن های همسر هنگام وزن حمل را دارد. در این زمان ها شهیدابراهیمی درگیر پخش اعلامیه و کارهای انقلابی بودند، قدم خیر از نبود همسر در کنار خود بسیار ناراحت بودند و ناراحتی های خود را هم ابراز می کردند ولی به گونه ای نبود که بخواهند مانع کار ایشان شوند. لحظات سخت و پر مشقتی را تحمل می کردند. همسرشان تقریبا زمان به دنیا آمدن هیچ کدام از فرزندانشان نبودند، زمان انقلاب در گیر کارهای انقلابی و زمان جنگ، در کارهای جنگ و عملیات و... بودند. قدم خیر در سرمای شدید همدان، باردار، فرزندان کوچک، یا پارو به دست می گرفت و برف ها را از پشت بام یا جلوی خانه پارو می کردد و یا پیت نفت تا به صف دریافت نفت برود.

از کسی هم روی کمک گرفتن را نداشت، البته همسایه ها هر زمان متوجه می شدند به کمک او می آمدند. سردار شهید ستار همدانی، هر زمان به خانه می آمدند سعی می کردند که نبودن های خود را جبران کنند، از خرید مایحتاج گرفته تا بازی با بچه ها و محبت کردن به همسر ولی خوب جنگ است و کاری واجب‌تر پیش رو، شرع حکم جهاد را داده بود که اگر امثال ایشان به جنگ نرفته بودند، معلوم نبود چه بر سر ایران و ایرانی می افتاد.

برشی از متن رمان دختر شینا

آن شب وقتی مهمان ها رفتند، پدرم به مادرم گفته بود: «به خدا هنوز هم راضی نیستم قدم را شوهر بدهم. نمی دانم چطور شد قضیه تا اینجا کشیده شد. تقصیر پسرعمویم بود. با گریه اش کاری کرد توی رودربایستی ماندم. با بغض و آه گفت اگر پسرم زنده بود، قدم را به او می دادی؟! حالا فکر کن صمد پسر من است.» پسرِ پسرعموی پدرم سال ها پیش در نوجوانی مریض شده و از دنیا رفته بود. بعد از گذشت این همه سال، هر وقت پدرش به یاد او می افتاد، گریه می کرد و تأثر او باعث ناراحتی اطرافیان می شد. حالا هم از این مسئله سوء استفاده کرده بود و این طوری رضایت پدرم را به دست آورده بود.

در قایش رسم است قبل از مراسم نامزدی، مردها و ریش سفیدهای فامیل می نشینند و با هم به توافق می رسند. مهریه را مشخص می کنند و خرج عروسی و خریدهای دیگر را برآورد می کنند و روی کاغذی می نویسند. این کاغذ را یک نفر به خانواده داماد می دهد. اگر خانواده داماد با هزینه ها موافق باشند، زیر کاغذ را امضا می کنند و همراه یک هدیه آن را برای خانواده عروس پس می فرستند. آن شب تا صبح دعا کردم پدرم مهریه و خرج های عروسی را دست بالا و سنگین گرفته باشد و خانواده داماد آن را قبول نکنند. فردا صبح یک نفر از همان مهمان های پدرم کاغذ را به خانه پدر صمد برد. همان وقت بود که فهمیدم پدرم مهریه ام را پنج هزار تومان تعیین کرده.

پدر و مادر صمد با هزینه هایی که پدرم مشخص کرده بود، موافق نبودند؛ اما صمد همین که رقم مهریه را دید، ناراحت شده و گفته بود: «چرا این قدر کم؟! مهریه را بیشتر کنید.» اطرافیان مخالفت کرده بودند. صمد پایش را توی یک کفش کرده و به مهریه پنج هزار تومان دیگر اضافه کرده و زیر کاغذ را خودش امضا کرده بود.

پی دی اف رایگان کتاب دختر شینا

pdf رایگان کتاب دختر شینا موجود نمی باشد. زیرا ناشر محترم این کتاب، pdf دختر شینا را به صورت رایگان عرضه نکرده است. شما می توانید با پرداخت هزینه ای اندک، به جای رمان دختر شینا pdf نسخه دیجیتال کتاب را از فراکتاب خریداری نموده و از حقوق ناشر حمایت نمایید.

فیلم دختر شینا

نرگس آبیار کارگردان توانمندی است که از جمله موفقیت‌های او می‌توان به ساخت روایت تکان‌دهنده انتظار یک مادر برای بازگشت فرزندش از جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس در «شیار۱۴۳» اشاره کرد که باعث شد او در مقام یکی از کارگردانان تاثیرگذار حوزه دفاع مقدس قرار گیرد. نرگس آبیار پیش از این‌ تجربه سینمایی، فیلمنامه سریالی با نام «دختر شینا» را هم با اقتباس از کتاب خاطراتی با همین نام، برای تلویزیون به نگارش درآورده بود که قرار بود ابتدا به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته شود.

با این حال ساخت این سریال که ابتدا قرار بود در ۱۳ قسمت به تولید برسد، چندین سال در مراحل مختلف تصویب فیلمنامه و تولید و تهیه کنندگی باقی ماند. محمد خزاعی تهیه‌کننده سریال «دختر شینا» به کارگردانی نرگس آبیار، از منتفی شدن ساخت این سریال به دلیل آنچه تلویزیون آن را «تلخی بیش از اندازه داستان» اعلام کرده است، خبر داد.

ویدوئو معرفی کتاب دختر شینا

دانلود کتاب دختر شینا

دانلود رمان دختر شینا در نسخه الکترونیکی و نسخه صوتی در فراکتاب امکان پذیر است و شما می‌توانید آن را پس از خرید در نرم افزار فراکتاب مطالعه کنید و یا بشنوید.

نقد کتاب دختر شینا

در این کتاب نویسنده با هنرمندی در انتخاب نام کتاب، حس تعلیق را در خواننده تقویت می‌کند. کنجکاوی برای کشف علت و چرایی انتخاب این نام، خواننده را تا اواسط کتاب با خود می‌کشاند. از دیگر تدابیر نویسنده استفاده او از جابجایی نام شهید ستار ابراهیمی و برادرش صمد است که از نقاط قوت کار او است. راز اسم شهید ستار همدانی که نویسنده آن را تا آخرین صفحات کتاب حفظ میکند بر جذابیت کتاب افزوده و خواننده را تا لحظات آخر در کنجکاوی و جستجو نگه می‌دارد. تم اصلی این کتاب جدایی است و صمد مرتباً در کشمکش است.

کشمکش میان عشق به همسر و فرزندان و عشق به رهبر انقلاب و جنگ و سربازان تحت فرمانش. این کشمکش را می‌توان در جملاتی از قبیل «اگر بمانم پیش تو کسی نیست کارها را به سرانجام برساند اگر هم بروم دلم پیش تو می‌ماند» مشاهده کرد. نکته جالب توجه در این کتاب این است که در نهایت با این کشمکش‌های درونی از عشق زمینی به عشق عارفانۀ زیبایی می‌رسد:« اما وقتی فکر می‌کنم می‌بینم من با عشق تو به خدا نزدیکتر می‌شدم». نوع شخصیت پردازی صمد است که اندک اندک شکل می‌گیرد و از ابهام به وضوح می‌رسد از دیگر نقاط قوت این کار است.

پایان رمان دختر شینا

آخرین شبی که سردار همدانی در خانه بود، وضعیت قرمز شد و همه به پناهگاه خانگی که شهید، خودش در حیاط به حالت سنگر برای خانواده ساخته بود، رفتند. در آنجا قدم خیر به شهید خبر فرزند پنجمش را دادد، شهید سجده شکر گذاشت و گفت حتما حکمتی دارد. در همین اثنا قدم خیر ابراز محبت و دوست داشتن را برای اولین بار به همسرشان می کند و می گوید که ایشان را دوست دارد و دوریش برایش ناگوار است. شهید ابراهیمی بسیار مشعوف می شود و می گوید چرا زودتر نگفته و اینکه سالها منتظر شنیدن همچین جمله ای از زیان ایشان بوده است. شهید ابرهیمی آخرین فرزند خود را نمی بیند و به عاشقانه به سوی یار می شتابد.

بهناز ضرابی زاده

انگیزه خانم ضرابی زاده از نوشتن این کتاب (از زبان خودشان): درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده متوجه شدم، قدم خیر در سن 22 سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد. این بانوی نویسنده اضافه کرد: این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.

کتاب صوتی دختر شینا

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان تهیه پی دی اف دختر شینا، کتاب صوتی دختر شینا و کتاب دختر شینا چاپی فراهم شده است و شما می توانید این اثر را در قالب هرکدام از این 3 حالت تهیه کنید.

پی دی اف کتاب دختر شینا

دختر شینا pdf در فراکتاب وجود ندارد اما متن کتاب در نسخه الکتورنیکی کتاب در دسترس شماست. در این نسخه امکان جستجو، نشانه گذاری و ... برای شما فراهم است. دانلود کتاب دختر شینا pdf باعث تضییع حق نویسنده و ناشر خواهد شد.

خرید کتاب دختر شینا

برای خرید کتاب دختر شینا می توانید با مراجعه به سایت یا نرم افزار فراکتاب، آن را سفارش داده و از خواندن یکی از بهترین رمان ها لذت ببرید.

دانلود کتاب دختر شینا

مشخصات کتاب دختر شینا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: سوره مهر
نویسنده: بهناز ضرابی زاده
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 264
موضوع: رمان زندگینامه قدم خیر محمدی کنعان همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر
قالب: pdf اختصاصی، صوتی و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
263
کنگره :
‏‫DSR1629‭‬ ‭‮‬/ک9‏‫‭د3 1395
دیویی :
955/0843092
کتابشناسی ملی :
4405359
شابک :
‫‬‭978-600-175-262-9
سال نشر :
1400
شابک دیجیتال :
978-600-03-2047-8

کتاب های مشابه دختر شینا