نظر دیگران

نظر شما چیست؟
بهترین داستان های کوتاه از نویسندگان بزرگ روس

یک شب پاییزی، جزو بهترین داستان های کوتاه روسی است که اثر نویسندگان بزرگ روسی همچون: نیکلای واسیلویچ گوگول، ایوان سرگئی یویچ تورگنیف، فیدور میخاییلوویچ داستایفسکی، لئو نیکلایویچ تولستوی، میخائیل یوگرافوویچ سالتیکوف، ولادیمیر گالاکتیونویچ کورولنکو، وسوالاد میخائیلاویچ گارشین، فئودور کوزمیچ سولوگوب، سرگئی ترنتییویچ سمیونوف، لئونید نیکلایویچ آندریف، میخائیل پترویچ آرتزیباشف و آنتوان چخوف است.

در مجموعۀ داستان های روسی شما می توانید داستان هایی چون: شنل، پزشک شهرستان، درخت کریسمس و عروسی، خدا حقیقت را می داند اما صبر می کند، ماجرای یک رعیت که دو کارمند دولتی را اطعام کرد، سایه ها یک رؤیا، علامت هشدار، قایم موشک، خدمتکار، لازاروس، انقلابی و داستان بانو با سگ ملوس را مشاهده کنید.

کشور روسیه بعد از انقلاب کمونیستی در سال 1917 تغییرات بسیاری در زبانش اعمال گردید و استاندارد سازی مجدد در قواعد و آئین نگارش باعث شد که آموختن آن از قبل ساده تر و برای بیان مطالب علمی مناسب تر گردد. هر چند کشور روسیه در دویست سال اخیر شاهد تغییرات فراوانی در سیاست و روش کشورداری خود بوده است، زبان و ادبیات روسیه نقش ثابت خود را به عنوان عامل پیوند دهنده ملت روسیه و ارائه دهنده فرهنگ، ادبیات و علوم این کشور حفظ کرده است، به طوری که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در سراسر دنیا آموختن زبان روسی را با علاقه آغاز می نمایند.

اما یک شب پاییزی اینگونه نقل شده، مرد جوانی که وقتی درفصل پاییز با جیب خالی در روسیه، وارد یک شهر غریبه می شود، درگیر سرمای شدید و گرسنگی و بی کسی می شود. «ناتاشا» دختر آواره ای در آن شب، جوان را از گرسنگی و سرما نجات می دهد و محبّتی به وی ارائه می دهد که تمام کدورت ها و غم ها را فراموش کرده وخاطرة محبّت بدون چشم داشت ناتاشا تا ابد به یاد جوان می ماند.

همچنین در داستان شنل سرگذشت غم انگیز کارمند حقیری نقل شده که پس از سالها محرومیت موفق می شود شنلی تهیه کند تا خود را گرم نگه دارد، اما در نخستین روز استعمال آن را از او می دزدند و از این غصه بیمار می گردد. نیکلای واسیلویچ گوگول با این اثر، به بزرگترین حد نفوذ خود در ادبیات روسیه دست یافته که تأثیر زیادی بر ادبیات روسیه داشته است واین خود باعث گفتۀ معروف فئودور داستایوفسکی شد: «ما همه از شنل گوگول درآمده ایم.»

داستان تأثیرگذار شنل، توجه زیادی را به خود جلب کرده که همین موجب ساخته شدن نمایش نامه ها و فیلم های گوناگونی شد.

داستان بانو با سگ ملوس در بخش های مختلفی روایت می شود و از روز اول ملاقات تا بازگشت شخصیت ها به مسکو را در بر می گیرد. بازگشتی که قرار است پایانی باشد بر این رابطه مخفیانه. با این حال دمیتری، شخصیت مرد داستان، که گمان می کرد آغاز زندگی روزانه و تکراری اش سبب می شود آنا را فراموش کند با خاطرات آن روزها درگیر است و نمی تواند خود را لحظه ای از فکر آنا رها کند. این داستان خواندنی می تواند از داستان های محبوب خوانندگان روسی و بسیاری از خوانندگان کشورهای دیگر به شمار آید.

کتاب یک شب پاییزی، بهترین داستان های کوتاه از نویسندگان بزرگ روسی (Best Russian short stories)، ترجمه شده توسط ساناز جهان بیگلری از انتشارات کوله پشتی است.
صفحات کتاب :
294
کنگره :
‏‫PG3289‭‬ ‭/ف2‏‫‬‮‭ی8 1393‬
دیویی :
‏‫‬‮‭891/734408
کتابشناسی ملی :
3346698‬
شابک :
978-600-6687-82-7‬‬
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه یک شب پاییزی