نظر شما چیست؟
این اثر در قالب تاریخ شفاهی زندگی دو برادر به نام های حسن و عباس آندی را روایت می کند. آن ها اهالی شهر خمین بودند. عباس در سال 1330 به دنیا آمد و بیست و ششم اردیبهشت ماه سال 1360 در تپه های شهید معلمی در آبادان به شهادت رسید و حسن متولد سال 1333 بود و یک سال بعد در بیست و دوم اردیبهشت ماه سال 1361 در مرحله سوم عملیات بیت المقدس شهید شد.
پدر آن ها بنا و مادرشان خیاط بود. حسن و عباس قبل از پیروزی انقلاب وارد جریان های انقلابی شدند و به مبارزان پیوستند. عباس در آن زمان توانست مدرک فوق دیپلم تربیت معلم و حسن کارشناسی زبان انگلیسی را کسب کنند. فعالیت های حسن نسبت به برادرش بسیار بیشتر بود و به گفته بیشتر همرزمانش منشاء کار های بزرگی در خمین بود و پس از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه پاسداران زنجان شد.
راویان کتاب «دو برار» علاوه بر اعضای خانواده، چهارده همرزم شهیدان هستند. ماجراهای این دو برادر براساس سیر زمانی و در چهار فصل نگاشته شده است و زندگی آن ها از آغاز تولد با روایت مادر شهدا شروع می شود. در ادامه گفته های خواهران و سپس دوستان و همرزمان شهیدان تا پایان کتاب دنبال می شود.
محور اصلی اثر زندگی حسن آندی است زیرا فعالیت ها و عملکرد او در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس پر فرازتر از زندگی برادرش بوده است. او در زمینه کار های اطلاعاتی استعداد داشت و برای انجام مبارزه، کار های تشکیلاتی را بسیار منظم و به آسانی انجام می داد. وی در دوران هشت سال دفاع مقدس و زمانی که سمت فرمانده اطلاعات سپاه زنجان را بر عهده داشت به شهادت رسید. به همین دلیل در کنار او نگاهی هم به زندگی برادرش عباس داشته ام.
صفحات کتاب :
166

کتاب های مشابه دو برار