× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

خدا در اندیشه انسان

نوع اثر : کتاب

ناشر : صدرا

نویسنده :

قیمت نسخه چاپی : 5,000 تومان

صفحات کتاب : 102

کنگره : ‏‫‬‭BP217‏‫‭/م6خ4 1393

دیویی : 297/42

کتابشناسی ملی : 3468386

شابک : 978-964-7299-97-8

سال نشر : 1393

خلاصه اثر

کتاب «خدا در اندیشه انسان» مشتمل بر پنج سخنرانی استاد شهید آیت الله مطهری در سال 1354 هجری شمسی است که در جمعی که بیشتر آن ها را دانشجویان و قشر تحصیل کرده تشکیل می دادند، ایراد شده است.

این مباحث درباره شناخت خدا و ریشه پیدایش فکر خدا در بشر با توجه به شبهات طرح شده از سوی دانشمندان ماتریالیست است که در ضمن آن به نقادی ذهن انسان نیز پرداخته شده است، به این صورت که ذهن انسان شبیه آینه است با این تفاوت ها که اولاً خطایاب است، ثانیاً خودآگاه است و ثالثاً به درون اشیاء نفوذ می کند.

استاد در ادامه سخن به این موضوع می پردازند که خدا به دلیل نامحدود بودن در ذهن منعکس نمی شود و اساساً مواجه با ذهن انسان نیست. سپس نظریه تأثیر شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان را مورد بررسی قرار داده، تابعیت مطلق اندیشه از این شرایط را رد می کنند. در پایان این مطلب مورد بحث قرار می گیرد که عالم هستی بدون یک حقیقت بی نیاز قابل توجیه نیست و از این طریق، وجود خداوند اثبات می شود.

مباحث این کتاب، بحث ممتازی در خداشناسی و برخی مسائل مرتبط با آن از نظر محتوا و سبک بیان است و برای علاقه مندان به معارف اسلامی مغتنم و دانش افزاست.

کتاب دیجیتال

4,000 تومان

حجم : 350.3 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 96

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

مقدمه
خدا در آینه اندیشه بشر
تشبیه ذهن انسان به آینه
تفاوتهای آینه و ذهن بشر
1- آینه خطایاب نیست
2- خودآگاهی ذهن
خدا چگونه در آینه اندیشه بشر منعکس می شود؟
مواجه نبودن با آینه ذهن انسان
3- ذهن انسان به درون اشیاء نفوذ می کند
چگونگی نفوذ ذهن در عمق اشیاء
نامحدود در ذهن منعکس نمی شود
شناخت خدا از راه تغیّر اشیاء جهان
استدلال ابراهیم کتاب «خدا در اندیشه انسان» مشتمل بر پنج سخنرانی استاد شهید آیت الله مطهری در سال 1354 هجری شمسی است که در جمعی که بیشتر آن ها را دانشجویان و قشر تحصیل کرده تشکیل می دادند، ایراد شده است.

این مباحث درباره شناخت خدا و ریشه پیدایش فکر خدا در بشر با توجه به شبهات طرح شده از سوی دانشمندان ماتریالیست است که در ضمن آن به نقادی ذهن انسان نیز پرداخته شده است، به این صورت که ذهن انسان شبیه آینه است با این تفاوت ها که اولاً خطایاب است، ثانیاً خودآگاه است و ثالثاً به درون اشیاء نفوذ می کند.

استاد در ادامه سخن به این موضوع می پردازند که خدا به دلیل نامحدود بودن در ذهن منعکس نمی شود و اساساً مواجه با ذهن انسان نیست. سپس نظریه تأثیر شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان را مورد بررسی قرار داده، تابعیت مطلق اندیشه از این شرایط را رد می کنند. در پایان این مطلب مورد بحث قرار می گیرد که عالم هستی بدون یک حقیقت بی نیاز قابل توجیه نیست و از این طریق، وجود خداوند اثبات می شود.

مباحث این کتاب، بحث ممتازی در خداشناسی و برخی مسائل مرتبط با آن از نظر محتوا و سبک بیان است و برای علاقه مندان به معارف اسلامی مغتنم و دانش افزاست.
ی
شناخت فلسفی خدا از راه امکان و احتیاج
شناخت خدا از راه نظم و توجه به هدف در طبیعت
بررسی نظریه تأثیر شرایط عینی و ذهنی در فکر انسان
ادعای تابعیت مطلق اندیشه از شرایط عینی و ذهنی
توضیح نظریه
دو تفاوت نظریه حکمای اسلامی با این نظریه
دو ایراد این نظریه
ایراد اول
ایراد دوم
تلازم میان نفی انسان و نفی خدا
تفاوت دوم
مثال به کار علاّمه حلّی
بی اعتباری همه فلسفه ها طبق این نظریه
منشأ اعتقاد به خدا فکر بشر است
دوگونه نظریه
اشتباه برخی مورخان دین
علت رجوع بشر به امور ماوراء طبیعی
دلیلی دیگر در ابطال نظریه جهل و ترس
حکایتی از برخورد انفعالی در مواجهه با نظرات دیگران
حکایتی دیگر
نتیجه گیری
جهان، بدون یک حقیقت بی نیاز قابل توجیه نیست
موجود محدود یعنی موجود نیازمند
آیا هرچه در عالم هستی است نیازمند است؟
مثال به فرض زمین با نیروی جاذبه بی نهایت
مثال به ضامنهای نامتناهی
عالم هستی بدون حقیقتِ بی نیاز قابل توجیه نیست
سخن حیرت آور راسل
شناخت ناقص اروپا از فلسفه اسلامی
مناط احتیاج به علت چیست؟
پاسخ متکلمین
پاسخ فلاسفه
شناخت خدا از راه نقصها و کمالات موجود در عالم
آیا فکر انسان تابع شرایط عینی و ذهنی است؟
ماتریالیستها اولین قربانی فلسفه خود
امکان استقلال اندیشه در شرایط مختلف عینی و ذهنی
مثال به علی علیه السلام
شناخت خدا از راه نقصها و کمالات موجود در عالم
نقص و کمال عرفی
سه راه خداشناسی
صفات ثبوتیه و صفات سلبیه
اشاره ای به برهان نظم

محصولات مشابه

بیشتر