کتاب طراحی اکولوژیک منظر تفرجگاهی حاشیه رودخانه های شهری pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,500
نظر شما چیست؟
در کتاب طراحی اکولوژیک منظر تفرجگاهی حاشیه رودخانه های شهری اثر شبنم امامی سعی گردیده تا با ارائه راهکارهایی از طریق اعمال برنامه ریزی صحیح از آب های رودخانه زاینده رود در ایجاد فضاهایی باز و آبی از جمله فضاهای گردشگاهی و فضای سبز استفاده نمود و به رودخانه شهر اصفهان صورتی دلپذیر و زیبا داد و این محور را به کریدوری سبز و جاذب گردشگر تبدیل نمود.

از دیرباز همواره شهرهایی که در کنار آب قرار داشته اند از این موهبت طبیعی برای پیشرفت هر چه بیشتر سود جسته اند. در بسیاری از کلان شهرهای دنیا برای ارتقای کیفیت کالبدی، عملکردی و معنایی منظر شهری رقابت ویژه ای وجود دارد تا به این طریق بتوانند جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت کرده یا ارتقاء دهند. این رودخانه ها که تعداد آن ها در کشور ما کم نیست علیرغم داشتن پتانسیل ها و امکانات، در جریان رشد و توسعه در طول سالیان دچار فراموشی و فرسودگی شدید در محیط و کالبد شده اند، تا آنجا که دیگر به این رودخانه ها و حواشی آن به دیده یک عنصر مؤثر در منظر و فضای شهری نگریسته نمی شود و از نقش آنها کاسته و به گذرگاه ترافیکی شهر تبدیل شده اند.

در جهت ایجاد توازن بین فضای انسان ساخت شهر و طبیعت که در آن ارتباط انسان با طبیعت مد نظر است می توان با احیای محیط طبیعی در شهر و بهره برداری و تقویت امکانات و فرصت ها و رفع محدودیت ها و تهدیدات و تبدیل آنها به نقاط قوت در قالب اجرای طرح های راهبردی به تجدید حیات و پیوند دوباره بین انسان و طبیعت نزدیک شد و از این محیط های طبیعی با ارزش به عنوان مجموعه های گردشگری استفاده نمود.

در کتاب طراحی اکولوژیک منظر تفرجگاهی حاشیه رودخانه های شهری، بنابر ماهیت موضوع، از دو روش توصیفی، تحلیلی به صورت توأمان استفاده شده است. در بخش مروری بر مطالعات پیشین روش های توصیفی بکار گرفته شده است. در این روش از منابع و مأخذ مکتوب استفاده شده است. در ادامه با مطالعات صورت گرفته در محدوده طرح، صحت فرضیات مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با تحلیل داده ها، راهبردهای طراحی با توجه به اهداف و چارچوب نظری تحقیق به دست آمده و در نهایت پس از ارزیابی گزینه ها، با انتخاب گزینه برتر و تدوین برنامه راهبردی طرح و با توجه به اصول و شاخص ها در احیای محور اکولوژیک حاشیه رودخانه زاینده رود این شاخص ها استخراج شده و نتیجه گیری نهایی ارائه شده است.

در بخشی از طراحی اکولوژیک منظر تفرجگاهی حاشیه رودخانه های شهری می خوانیم:
رودخانه های شهری از زیباترین و ارزشمندترین میراث طبیعی شهرها محسوب می شوند که دارای طبیعت زیبا و متنوعی هستند. آن ها از مبداء کوهستان تا عمق بافت شهر به طول ده ها کیلومتر نفوذ کرده و در این مسیر طولانی با فضاهای طبیعی دیگر مانند پارک های جنگلی، تپه ها، پردیس ها و ... پیوند می خورند و گاه با محیط شهری تلفیق می شوند. بنابراین برای جلوگیری از این روند منفی و حفظ و احیای ارزش های طبیعی رودخانه های شهری، طراحی صحیح، مدیریت قوی، به کار گماردن افراد متخصص، تحقیق و بررسی در زمینه پدیده های مختلف رودخانه، بالا بودن فرهنگ عمومی جامعه، تصویب قوانینی در زمینه حفاظت محیط زیست در برابر گسترش صنعت و اجرای مصرانه آن و ... کاملاً ضروری به نظر می رسد.
صفحات کتاب :
152
کنگره :
SB۴۷۰/۵۵‭‬ ‭/‮الف‬۹‏‫‭‮الف‬۸ ۱۳۹۶
دیویی :
۷۱۲/۰۹۵۵
کتابشناسی ملی :
۴۷۹۰۲۰۲
شابک :
978-600-459-204-8‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه طراحی اکولوژیک منظر تفرجگاهی حاشیه رودخانه های شهری