0 امتیاز
0 نفر

تحلیل ژانر سینمای کمدی رمانتیک ایران

1360-1390

نوع اثر : کتاب

ناشر : افراز

نویسنده :

قیمت نسخه چاپی : 40,000 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 432

رده بندی کنگره : PN۱۹۹۵/۹‭‬ ‭/ک۸‏‫‬‮‭م۴ ۱۳۹۶

رده بندی دیویی : ۷۹۱/۴۳۵

شماره کتابشناسی ملی : ۴۸۳۸۵۰۱

شابک : 978-600-326-309-3

سال نشر : 1396

برچسب ها: سینمای کمدی

خلاصه اثر

مطالعات فیلم رشته ای علمی و دانشگاهی است که دربردارنده رویکردهای نظری، تاریخی و انتقادی گوناگون به مقوله فیلم است و این شاخه از مطالعات معمولا در گروه مطالعات رسانه ای قرار می گیرد.

هدف مطالعات فیلم اغلب کسب مهارت های حرفه ای ساخت فیلم نیست، بلکه برعکس، نیت آن، تحقیق و بررسی درباره ژانر، روایت و معانی ضمنیِ هنری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سینماست. در این مطالعات، اغلب فیلم به عنوان یک محصول اجتماعی و یک کنش فرهنگی بررسی می شود. امری که هم برای خود فیلم ارزشمند بوده و هم از این بابت که بیانگر نظام ‏ها و فرایندهای فرهنگی می شود، برای جامعه ارزش داشته است.

جالب آن که این پیوست فیلم با فرهنگ و جامعه و تقلیل اهمیت آن به یک کنش، به درک بیشتر ویژگی های آن در مقام یک رسانه منجر شده است.

رویکرد رسانه ای به فیلم با پیوند برقرار کردن بین علوم انسانی و هنر سینما، این امکان را فراهم می آورد که فیلم با بهره گیری از نظریه های علوم ارتباطات، نقد ادبی، جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی و... در حوزه های بسیار مهمی که رویکرد زیبایی شناسی (هنری) معمولا به آن ها بی‏ توجه است (مخاطب شناسی فیلم، جنسیت در فیلم، فیلم و نظریه های توسعه، فیلم و فرهنگ، سینماهای ملی، فیلم و نقد رسانه ها، فیلم و مسأله بازنمایی، فیلم و هویت و ...) نیز درک شود.

کتاب دیجیتال (PDF)

20,000 تومان

حجم : 2.5 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 342

موضوعات

فهرست

پیشگفتار
فصل نخست آغاز
1-1- مساله پژوهش
1-2- هدف پژوهش
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش
1-4- پرسش های پژوهش
فصل دوم بنیان های نظری
2-1- نظریه روایت
2-1-1- رویکرد ساختارگرایی
2-1-2- رویکردهای ساختارگرایانه در تحلیل روایت فیلم
2-1-2-1- الگوی سه مرحله ای تودورف
2-1-2-2- پراپ و ساختار افسانه های پریان
2-1-2-3- لوی-استروس و ساختار اسطوره
2-1-2-4- بارت و رمزهای روایت
2-2- نظریه ژانر
2-2-1- ژانر، اسطوره و ایدئولوژی
2-2-2- رویکرد ساختارگرایی در مطالعه ژانر
2-2-3- ژانر کمدی رمانتیک در سینما
2-2-3-1- انواع کمدی رمانتیک
2-2-3-2- کمدی رمانتیک در سینمای ایران
فصل سوم روش پژوهش
3-1- تحلیل متن
3-2- تحلیل ساختاری متن
3-3- تحلیل ساختاری ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران
3-3-1- متون مورد تحلیل
3-3-2- الگوی تحلیل
3-3-3- قابلیت اعتماد پژوهش
3-3-4- محدودیت های پژوهش
3-3-5- واژگان اساسی پژوهش
فصل چهارم یافته های پژوهش
4-1- انواع کمدی رمانتیک ایرانی
4-2- تحلیل همنشینی و جانشینی کمدی رمانتیک متعارف، اسکروبال و هجو
4-2-1- پی رفت تصاحب
4-2-2- پی رفت نجات
4-2-2-1- پی رفت نجات بی عاطفه
4-2-2-1-1- پی رفت نجات مرد بی عاطفه
4-2-2-1-2- پی رفت نجات زن بی عاطفه
4-2-2-1-3- پی رفت نجات مرد و زن بی عاطفه
4-2-2-2- پی رفت نجات دلشکسته
4-2-2-2-1- پی رفت نجات مرد دل شکسته
4-2-2-2-2- پی رفت نجات زن دل شکسته
4-2-2-2-3- پی رفت نجات مرد و زن دل شکسته
4-2-3- پی رفت اجازه
4-2-4- پی رفت رقیب
4-2-4-1- پی رفت مرد عوضی
4-2-4-2- پی رفت زن عوضی
4-2-4-3- پی رفت زن علیه زن
4-3- درونمایه های ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران
4-3-1- رفاقت مردانه/ دوستی زنانه
4-3-2- طبقه پایین/ طبقه بالا
4-3-3- خارج از شهر/ شهر
4-3-4- سنت/ تجدد
4-3-5- طبیعت/ فرهنگ
4-4- تحلیل همنشینی و جانشینی کمدی رمانتیک نامتعارف
4-4-1- تقویت نقش های جنسیتی سنتی
4-4-2- چالش با نقش های جنسیتی سنتی
فصل پنجم نتیجه گیری
5-1- نتایج پژوهش
5-2- جمع بندی
منابع فارسی
منابع انگلیسی
پیوست اول: انواع پی رفت و تقابل طبیعت/فرهنگ در ژانر کمدی رمانتیک ایرانی
پیوست دوم: خلاصه پیرنگ ژانر کمدی رمانتیک ایرانی (1360-1390)
نمایه نام فیلم ها


فهرست جدول ها
جدول 1-1 تعداد فیلم کمدی در میان 10 فیلم پرمخاطب هر سال در دهه هشتاد
جدول 2-1 تقابل های دو جزئی در دو وسترن
جدول 2-2 رمزهای پنجگانه بارت
جدول 2-3 عناصر قراردادی ژانرهای عامه پسند
جدول 2-4 پیرنگ های ژانر وسترن
جدول 4-1: انواع کمدی رمانتیک در سینمای ایران (1360-1390)
جدول 4-2: تقابل دوجزئی در پی رفت تصاحب
جدول 4-3: پی رفت تصاحب
جدول 4-4: تقابل دوجزئی در پی رفت نجات مرد بی عاطفه
جدول 4-5: تقابل دوجزئی در پی رفت نجات زن بی عاطفه
جدول 4-6: تقابل دوجزئی در پی رفت نجات مرد دل شکسته
جدول 4-7: تقابل دوجزئی در پی رفت نجات زن دل شکسته
جدول 4-8: پی رفت نجات
جدول 4-9: پی رفت اجازه
جدول 4-10: پی رفت رقیب

محصولات مشابه

بیشتر