نظر شما چیست؟
مصر یکی از کهن ترین حوزه های تمدنی جهان است که تأثیرگذاری های مهمی بر حوزه های فرهنگی و تمدنی در تاریخ بشر داشته و البته خود نیز صحنه حضور و کشاکش تمدن های گوناگون عهد باستان به ویژه ایران، یونان و روم و از آن ها تاثیر پذیر بوده است.

مصر در دوران معاصر؛ تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده است. از حمله ناپلئون تا اشغال استعماری آن توسط انگلیس و شکل گیری جنبش های سیاسی اجتماعی و مبارزات استقلال طلبانه مردم، تا جنگ های چندگانه با اشغالگران سرزمین فلسطین، انقلاب ژانویه 2011 و سرانجام کودتای ژوئیه 2013. مصر با پیشینه تاریخی و تمدنی کهن و نقش تاریخ ساز در جهان اسلام و نیز موقعیتی استراتژیک، وجود احزاب و جریان های فعال فکری و سیاسی، در اختیار داشتن آبراه سوئز، دارا بودن بیشترین جمعیت و بزرگترین ارتش در میان کشورهای عرب، به ویژه در نیمه دوم قرن بیستم از جایگاهی برجسته و تأثیرگذار بر روند تحولات سیاسی، فرهنگی و معادلات منطقه ای و بین المللی برخوردار بوده است.

با مروری بر ویژگی های پیش گفته، مطالعه و شناخت هر چه بهتر این کشور اهمیت می یابد که تألیف حاضر هم با توجه به چنان اهمیتی صورت گرفته است. مؤلف در فصل های دوازده گانه کتاب سعی داشته با بهره گیری از منابع در دسترس، ضمن ارائه گزارشی فشرده از تاریخ باستان تا دوران معاصر مصر، با کنکاش در روند تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز روابط با جمهوری اسلامی ایران، اطلاعاتی مستند و مآلاً شناختی هر چند نسبی از این کشور مهم خاورمیانه در اختیار خواننده قرار دهد.
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
439
کنگره :
DT46‏‫‬‮‭/ص4ج2 1395
دیویی :
962
کتابشناسی ملی :
4249489
شابک :
978-964-439-720-2‬

کتاب های مشابه مصر