نظر شما چیست؟
زنگبار از قدیم الایام سرزمینی نام آشنا برای ایرانیان بشمار می رود و اکثر تحصیل کردگان و فرهیختگان ایرانی اطلاعاتی ولو محدود از این مجمع الجزایر دارند.

پیشینه این امر به مهاجرت گروهی از شیرازی ها به این جزیره و دیگر مناطق ساحلی شرق آفریقا در قرون نخستین اسلامی باز می گردد که با استقرار طولانی مدت در مجمع الجزایر زنگبار و دیگر مناطق ساحلی شرق آفریقا سنگ بنای ایجاد ارتباطات مستقیم بین مردم ایران با شرق آفریقا را بنیان نهادند که تاکنون نیز پا برجای مانده است.

نام زنگبار که از دو کلمه فارسی زنگ و بار به معنای ساحل سیاهان گرفته شده نیز به خوبی عمق نفوذ فرهنگ و تمدن ایران را در این مجمع الجزایر به تصویر می کشد.

علاوه بر اثرگذاری تاریخی، زنگبار را دروازه ورود اسلام به شرق آفریقا خوانده اند و مورخان و جغرافیدانان قرون نخستین اسلامی نیز از این جزیره و جزایر اطراف آن به عنوان مراکز استقرار مسلمانان یاد کرده اند.

گستردگی حوزه تمدن و فرهنگ اسلامی در شرق آفریقا با هدایت و رهبری جزیره زنگبار به گونه ای است که اکثر محققان معتقدند دین اسلام از مسیر و مجرای این مجمع الجزایر وارد بخش هایی از کشورهای شرق آفریقا شده است.

رویکرد اصلی در این کتاب بر ویژگی های فرهنگی و اجتماعی این مجمع الجزایر متمرکز گشته و علاوه بر بررسی تحلیلی جامعه، شاخصه های فرهنگی و اجتماعی این سرزمین نیز به گونه ای مبسوط مورد بحث قرار گرفته است.
صفحات کتاب :
384
کنگره :
DT449‭‬ ‭/ز93‏‫‭ع4 1395
دیویی :
967/81
کتابشناسی ملی :
4251056‬
شابک :
978-964-439-721-9‬‬
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه زنگبار