امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟
در کتاب نبردی برای نجابت و چند گفتگوی دیگر، مجموعه ای غنی از مصاحبه های میشل فوکو گردآوری شده است، که اغلب آن ها پیش از این به زبان انگلیسی در دسترس نبوده اند و جذابترین مشغولیات ذهنی سال های پایانی زایش انتقادی وی را توضیح می دهند.

کتاب نبردی برای نجابت و چند گفتگوی دیگر (Politics, Philosophy Culture) با بیانی رسا، نگرش اجتماعی و سیاسی فوکو و تکامل نظریه جنسیت وی را شرح می دهد. علاوه بر این در این کتاب برخی دل مشغولی های نظری مورد اشاره در این مصاحبه ها «سیاست و خرد، ماهیت مدرنیته، تاریخ جرم شناسی و اخلاق جنسی» را مورد «سنجش» قرار داده است. سیاست، فلسفه، فرهنگ به روزترین رهنمود را به سوی فوکو توسط فوکو فراهم می آورد و خودنگاری یک اندیشمند بی مدعا و فروتن، یک جستجوگرِ «سیاست به مثابه اخلاق» را پی می گیرد.

میشل فوکو (Michel Foucault) مجموعه باارزش و تأثیرگذاری از مصاحبه ها از خود برجای گذاشته است که گستردگی و تنوع دلمشغولی های وی را به نمایش می گذارند و فرصتی بی نظیر را فراهم می آورند تا با کل مجموعه کارهای وی آشنا شویم. خصلت گفت و شنودی مصاحبه به فوکو این امکان را می دهد تا عمیقاً درگیر تأملی انتقادی بر دگردیسی های حیاتی دیدگاه ها و دورنماهای فلسفی، سیاسی و فرهنگی خود شود. از زمان ژان پل سارتر هیچ متفکر اروپایی دیگری وجود نداشته است که تا این اندازه به مصاحبه همچون یک شیوه فرهنگی مقید باشد. فوکو با استادی تمام از این روش برای پرداخت و تکمیل کارهای نظری خود به شیوه ای قابل فهم و شخصی بهره گرفت و بدین طریق به اعطای جایگاهی محوری به این شیوه در پیکره آثارش قطعیت بخشید.

در بخشی از نبردی برای نجابت و چند گفتگوی دیگر می خوانیم:

رابطه نامشروع در قیاس با دیگر گناهان یک خصوصیت هستی شناختی دارد که اهمیت زاهدانه خاصی به آن می بخشد. همچون حرص این هم ریشه در بدن دارد و ضربه زدن به آن بدون مجازات سخت ناممکن است. حال آنکه در مورد غضب و دلسردی می توان تنها در ذهن خود با آن به مبارزه برخاست، ولی رابطه نامشروع را نمی توان بدون «ریاضت دادن به تن، عبادت شبانه، روزه و کار کمرشکن» ریشه کن نمود. اینجا هنوز نبردی که ذهن باید علیه خود برپا دارد از قلم نیفتاده است، چون رابطه نامشروع ممکن است از تصورات، انگاره ها و خاطرات زاده شود.
صفحات کتاب :
176
کنگره :
B2430‭‬ ‭/ف94آ5 1395
دیویی :
194
کتابشناسی ملی :
4187489
شابک :
978-600-7436-59-2
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه نبردی برای نجابت