امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,500
نظر شما چیست؟
در کتاب سیاست و خرد و چند گفتگوی دیگر، مجموعه ای غنی از مصاحبه های میشل فوکو گردآوری شده است، که اغلب آن ها پیش از این به زبان انگلیسی در دسترس نبوده اند و جذاب ترین مشغولیات ذهنی سال های پایانی زایش انتقادی وی را توضیح می دهند.

مرحوم میشل فوکو (Michel Foucault) مجموعه با ارزش و تأثیرگذاری از مصاحبه ها از خود برجای گذاشته است که گستردگی و تنوع دل مشغولی های وی را به نمایش می گذارند و فرصتی بی نظیر را فراهم می آورند تا با کل مجموعه کارهای وی آشنا شویم. خصلت گفت و شنودی مصاحبه به فوکو این امکان را می دهد تا عمیقاً درگیر تأملی انتقادی بر دگردیسی های حیاتی دیدگاه ها و دورنماهای فلسفی، سیاسی و فرهنگی خود شود.

از زمان ژان پل سارتر هیچ متفکر اروپایی دیگری وجود نداشته است که تا این اندازه به مصاحبه همچون یک شیوه فرهنگی مقید باشد. فوکو با استادی تمام از این روش برای پرداخت و تکمیل کارهای نظری خود به شیوه ای قابل فهم و شخصی بهره گرفت و بدین طریق به اعطای جایگاهی محوری به این شیوه در پیکره آثارش قطعیت بخشید.

کتاب سیاست و خرد و چند گفتگوی دیگر (Politics, Philosophy Culture) با بیانی رسا، نگرش اجتماعی و سیاسی فوکو و تکامل نظریه جنسیت وی را شرح می دهد. علاوه بر این در این کتاب برخی دل مشغولی های نظری مورد اشاره در این مصاحبه ها «سیاست و خرد، ماهیت مدرنیته، تاریخ جرم شناسی و اخلاق جنسی» را مورد «سنجش» قرار داده است. سیاست، فلسفه، فرهنگ به روزترین رهنمود را به سوی فوکو توسط فوکو فراهم می آورد و خودنگاری یک اندیشمند بی مدعا و فروتن، یک جستجوگرِ «سیاست به مثابه اخلاق» را پی می گیرد.

در بخشی از کتاب سیاست و خرد و چند گفتگوی دیگر می خوانیم:

انقلاب تازه فوکو ما را به چالش می طلبد تا از حقیقت رمزگشایی نماییم و از گذر این مسیر اندیشه را در حد و اندازه ای گسترده مرکز زدایی کنیم. «اندیشیدن تجربه کردن است و به جامه مسأله درآوردن است. دانش، قدرت، و خود، بنیادهای سه گانه اندیشه اند». به رغم نقدهای وارده از سوی برخی بر این مبنا که کارهای اخیر فوکو تا حدی واکنشی اند چون در پیشبرد جدی جنبش نظریه انتقادی ناکام مانده اند، با این وجود می توان استعاره ای سیاسی را از فراخوان فوکویی جهت خودگردانی مورد حمایت در دو جلد آخر تاریخ جنسیت استخراج نمود.
صفحات کتاب :
272
کنگره :
B2430 /ف94آ5 1395‮الف
دیویی :
194
کتابشناسی ملی :
4187492
شابک :
978-600-7436-58-5
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه سیاست و خرد