کتاب تشکیل اسید لینولئیک کونژوگه در باکتری های لاکتیک اسید pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
کتاب تشکیل اسید لینولئیک کونژوگه در باکتری های لاکتیک اسید نوشته ی شبنم خاموشی و ناهید آریانا، به موضوع اسیدهای چرب ضروری در تغذیه انسان و تغذیه درمانی می پردازد.

با توجه به اینکه لیپیدها مجموعه بزرگ و هتروژنوسی از مولکول ها بیولوژیک هستند، که با ذخیره سازی انرژی برای بدن، انتقال پیام بین سلول ها و محیط اطراف شان نقش مهمی را در سلامت انسان ایفا می کنند. آن ها همچنین به عنوان ترکیب ساختاری غشا سلولی بکار می روند.

با در نظر گرفتن، اثرات سودمند اسیدهای چرب غیر اشباع چند پیوندی، که به عنوان ماده سازنده در دیواره سلول های بدن، بخصوص در دیواره سلول های مغز و سیستم عصی مرکزی شرکت دارند و بدن ما قادر به ساخت آن نیست، باید آن ها را از طریق تغذیه روزانه دریافت کنیم. از جمله آن ها، امگا شش (لینولئیک اسید) و امگا سه (لینولئیک اسید) هستند. بصورت طبیعی اسید لینولئیک کنژوگه، یک اسید چربی است که به خانواده اسیدهای چرب امگا شش تعلق دارد و یک ایزومر موضعی از اسید لینولئیک است.

انسان می تواند آن را ازمنابع غذایی گوشتی و شیر نشخوار کنندگان بدست آورد. در واقع اسید لینولئیک کنژوگه، یک اسید چرب طبیعی با منشاء حیوانی است که دارای خواص مفیدی بر روی سلامتی انسان است. یکی از راه های ایجاد آن، تبدیل LA به CLA بوسیله باکتری های لاکتیک اسید باکتری ها، با استفاده از آنزیم دساچوراز در بدن نشخوارکنندگان می باشد.

با توجه به اینکه، پروبیوتیک ها میکرو ارگانیزم های غیر بیماری زایی هستند و در بعضی صنایع مانند غذا و دارو بسیار کاربرد دارند و تاثیر مثبتی بر سلامت انسان می گذارند. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس نیز، بعنوان دو نمونه از مهم ترین و پرمصرف ترین لاکتیک اسید باکتری ها در صنایع غذایی بشمار می روند. ضمن اینکه اسیدهای چرب ضروری در بدن انسان سنتز نمی شوند و برای رشد بدن، بسیار ضروری هستند. لذا باید از طریق مواد غذایی در بدن تامین شوند.

مطالعات نشان داده است که تنها بخش کوچکی از منبع غذایی اسیدهای چرب ضروری با چند پیوند دوگانه به دیگر مشتقات بلند زنجیره خود تبدیل می شود و بیانگر آن است که در بدن ما، سنتز اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک کنژوگه از پیش ماده خود با نام اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت، سویا و آفتابگردان، بسیار ناچیز است. با توجه به تحقیقات مختلف، اسیدهای چرب ضروری با چند پیوند دوگانه، در محیط های رشد می توانند روی بعضی از خواص فیزیکی باکتری های اسید لاکتیک تاثیر گذارند. لذا با علم بر اینکه، شرایط تنشی مختلف میتواند باعث ایجاد الگوهای رفتاری متفاوتی از نظر مولکولی در باکتری ها شود.

اگر طی فرایند تخمیر، شرایط اپتیممی برای رشد باکتری ها وجود نداشته باشد، لاکتیک اسید باکتری ها با هیدرولیز آنزیمی لیپیدهای موجود در محیط، باعث آزادسازی اسیدهای چرب می شوند. در چنین شرایطی اگر در محیط رشد اسیدهای چرب وجود داشته باشد، باکتری به کمک آنزیم های دساچور از خود، اسیدهای چرب اشباع محیط اطراف خود را، به اسیدهای چرب غیر اشباع تبدیل می کند. این تغییرات باعث می شود که باکتری بتواند تنش های دمایی وارده، در حین رشد را تحمل کند.
صفحات کتاب :
103
کنگره :
‏‫QP۷۵۲‭‬ ‭/‮الف‬۴۶‏‫‭خ۲ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‬‭۶۱۲/۳۹۷‬464
کتابشناسی ملی :
4526
شابک :
978-600-8077-41-1
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه تشکیل اسید لینولئیک کونژوگه در باکتری های لاکتیک اسید