کتاب صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی و مقایسه آن با سایر محاکم بین المللی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
کتاب صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی و مقایسه آن با سایر محاکم بین المللی نوشته هدی منشی زاده، به بررسی زمینه های شکل گیری صلاحیت کیفری بین المللی و اصول حاکم بر صلاحیت دیوان کیفری بین المللی، می پردازد.

صلاحیت به شایستگی، اقتدار و توانایی یک مرجع در رسیدگی به موضوع یا موضوعاتی که قانون گذار به آن مرجع اعم از قضایی و یا غیر قضایی تفویض نموده است گفته می شود. به عبارت دیگر صلاحیت را می توان «اختیار قانونی یک مامور رسمی برای انجام پاره ای از امور مانند صلاحیت دادگاه ها و صلاحیت مامور دولت در تنظیم سند رسمی» دانست.

در خصوص صلاحیت کیفری یکی از حقوق دانان کیفری آن را بدین شرح تعریف نموده است «صلاحیت کیفری را می توان به توانایی و شایستگی قانونی و نیز تکلیف مرجع قضایی به رسیدگی به یک دعوی کیفری تعبیر نمود». «معمولا مراجع اختصاصی با حکم خاص قانون و مراجع عمومی با حکم عام قانون صلاحیت رسیدگی به دعاوی را پیدا می کنند». در باب صلاحیت دادگاه ها می توان صلاحیت مراجع کیفری را به صلاحیت ذاتی، محلی، اضافی و شخصی تقسیم نمود.

در مورد صلاحیت دیوان کیفری بین المللی می توان صلاحیت دیوان را با توجه به اصطلاحات رایج در بین حقوق دانان کیفری بین المللی به صلاحیت موضوعی (ذاتی)، تکمیلی، زمانی و شخصی تقسیم نمود در این کتاب هر یک از این صلاحیت ها بررسی خواهد شده و با صلاحیت دیگر محاکم بین المللی مقایسه خواهد شد. صلاحیت دیوان کیفری بین المللی محدود به چهار جنایت مهم بین المللی یعنی جنایت نسل زدایی، جنایت جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایت تجاوز است.

در بخشی از کتاب صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی و مقایسه آن با سایر محاکم بین المللی می خوانید:
امروزه جامعه جهانی برای حمایت از منافع مشترک بشریت و گریز از این گذشته تلخ و با هدف جلوگیری از رخدادهای ناگوار در آینده و حفظ صلح و امنیت و آرامش به گونه ای که در سایه آن همکاری های بین المللی برای پیشرفت و توسعه حاصل شود، ناگزیر از ایجاد فضای آرام مبتنی بر رعایت حقوق بنیادین انسان ها است. یکی از راه های تحقق این هدف نا امن کردن فضای جهانی برا ناقضان ارزش های مشترک جامعه بشری است؛ به نحوی که مرتکبان جنایات مهم علیه حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه در هیچ جای دنیا احساس آرامش نکنند.

این مهم دست نیافتنی است، مگر در سایه نظام حقوق بین المللی منسجم که دولت ها پایبندی خود را به آن ثابت کنند. از این رو، تشکیل نظام کیفری برای تعقیب جنایت کاران جهانی با دارا بودن «صلاحیت کیفری بین المللی» به صورت توانمند و مفید، سازوکار مناسبی برای تحقق این هدف است.
صفحات کتاب :
168
کنگره :
‏‫‬‮‭KZ۴۰۱۷‏‫‬‮‭/م۸ص۸ ۱۳۹۶
دیویی :
341/4
کتابشناسی ملی :
4636703
شابک :
‭978-600-8077-69-5
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی و مقایسه آن با سایر محاکم بین المللی