امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,500
نظر شما چیست؟

ژان ماری گوستاو لو کلزیو نویسنده‌ای فرانسوی است که کتاب ماهی طلایی او در سال 1997 برنده جایزه ادبی ژان ژیانو شد. رمان ماهی طلایی داستان ربوده شدن لیلا از آفریقای جنوبی در کودکی را روایت می‌کند.

خلاصه داستان ماهی طلایی

ژان ماری گوستاو لو کلزیو (Jean Marie Gustave Le Clezio) نویسنده معاصر فرانسوی است که کتاب ماهی طلایی را نگاشته است. اولین اثر او رمان بازجویی در سال ۱۹۶۳ جایزه رنودو را به خود اختصاص داد. تاکنون حدود ۴۰ کتاب از جمله مجموعه داستان‌های کوتاه و رمان‌های وی منتشر شده‌اند. جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۸ میلادی از سوی آکادمی سلطنتی سوئد به او تعلق گرفت.

لیلا قهرمان اصلی این داستان، دخترکی است از آفریقای شمالی که در ایام کودکی ربوده می‌شود، رنج‌ها و مرارت‌های بی شماری را تحمل می‌کند و در شش سالگی که بخش اعظم شنوایی خود را نیز از دست داده به "لالااسما" فروخته می‌شود: یعنی، کسی که در واقع هم مادربزرگ او به شمار می آید و هم ارباب او. اما با مرگ این پیرزن، زندگی لیلا دچار تغییرات گوناگونی می‌شود که شرح آن بخش دیگر رمان ماهی طلایی (Fish Of Gold) را تشکیل می‌دهد.

رمان ماهی طلایی pdf رایگان

کتاب ماهی طلایی pdf رایگان در فراکتاب وجود ندارد اما نسخه الکترونیک کتاب در دسترس است که می‌توانید آن را فقط در نرم افزار فراکتاب مطالعه نمایید. جهت آشنایی با کتاب الکترونیک، امکان مطالعه کتاب به مدت چند دقیقه در نرم افزار فراکتاب فراهم شده است.

برشی از متن کتاب داستان ماهی طلایی

سال‌‏ها گذشت و من هیچ چیز ندیدم، جز چهار دیواری حیاط خانه و صدای لالااسما که نام مرا فریاد می‏زد: «لیلا!» چنان که پیش از این گفتم، نام واقعی‌‏ام را نمی‏‌دانستم و به نامی عادت کرده بودم که اربابم به من داده بود، گویی این نام را مادرم به من داده بود. با این حال فکر می‌‏کردم سرانجام روزی کسی نام واقعی‌‏ام را به من خواهد گفت. روزی که لرزه بر اندامم خواهد افتاد و خود را باز خواهم شناخت.
لالااسما هم یک نام واقعی نبود، نام اصلی‌‏اش آزما و یک یهودی اسپانیایی الاصل بود. وقتی جنگ میان یهودیان و اعراب در آن سوی دنیا درگرفت، او تنها کسی بود که حاضر نشد محله‏‌ی یهودیان را ترک کند. پشت درِ بزرگ آبی‏‌رنگ خانه‌‏اش سنگر گرفته و تا شبی که من آمدم پا بیرون نگذاشته بود، امّا بعد زندگیش تغییر کرد.
من او را «خانم ارباب» یا «مادربزرگ» صدا می‌‏کردم. خودش بیشتر دوست داشت «خانم ارباب» خطابش کنم. او بود که خواندن و نوشتن به زبان فرانسه و اسپانیایی را به من یاد داد، حساب و هندسه و اصول مذهبی را به من تعلیم داد.

از دیدگاه او آفریننده‏‌ی دنیا نام مخصوصی نداشت، ولی می‌‏گفت: در کجا خدا و در کجا الله نامیده می‏‌شود. برایم آیاتی از کتب مقدس را می‏‌خواند و از روی آن‌‏ها به من تعلیم می‏‌داد که چه کارهایی نباید بکنم. به عنوان مثال، فوت نکردن روی غذایی که قرار است خورده شود. گذاشتن نان از پشت بر روی سفره، طهارت با دست راست، راستگویی در همه حال و همه جا و نظافت از سر تا پا در هر روز. من هم در عوض از کلّه‌‏ی سحر تا بوق سگ برایش کار می‏‌کردم: حیاط را جاروب می‌‏زدم، برایش هیزم می‏‌شکستم و ظرف می‌‏شستم. دوست داشتم برای پهن‏ کردن ملافه‌‏ها روی بام بروم. از آن جا خیابان‏‌های اطراف،  بام خانه‌‏های مجاور، رفت و آمد مردم، اتومبیل‏‌ها و حتی از لابلای دیوارها ساحل رودخانه‏‌ی بزرگ آبی‏‌رنگ را ببینم. در آن بالا سر و صداها کمتر وحشتناک به نظر می‌‏آمدند. فکر می‌‏کردم در آن جا دست کسی به من نخواهد رسید.

دانلود کتاب قصه ی ماهی طلایی

متن داستان ماهی طلایی را در فراکتاب به صورت الکترونیکی می‌توانید دریافت کنید.

قصه ماهی طلایی

مشخصات قصه ماهی طلایی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جامی
نویسنده: ژان ماری گوستاو لو کلزیو
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 248
موضوع: رمان
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
248
کنگره :
‏‫PQ۲۶۸۰‭‬ ‭/و۸‏‫‬‭م۲ ۱۳۹۵ ‮الف‬
دیویی :
843/914
کتابشناسی ملی :
۴۳۴۶۰۲۳
شابک :
978-600-176-132-4
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه ماهی طلایی