نظر شما چیست؟
کتاب رویای عموجان نوشته ی فئودور داستایوفسکی، نویسنده مشهور روس است. این داستان درباره زنی به نام «ماریا آلکساندراونا» است که قصد دارد دختر زیبایش به نام «زینا» را به ازدواج مرد ثروتمند ولی پیر و نامتعادلی که به «عمو جان» مشهور است در بیاورد و زمینه بلند پروازی های خود را فراهم کند.

فئودور داستایوفسکی (Fyodor Dostoyevsky)، نویسندهٔ مشهور و تاثیرگذار اهل روسیه بود. ویژگی منحصر به فرد آثار وی روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت های داستان است. سوررئالیست ها مانیفست خود را بر اساس نوشته های داستایوسکی ارائه کردند. اکثر داستان های وی همچون شخصیت خودش سرگذشت مردمی است، عصیان زده، بیمار و روان پریش. ابتدا، برای امرار معاش، به کار ترجمه پرداخت، و آثاری چون اوژنی گرانده اثر بالزاک و دون کارلوس اثر شیلر را ترجمه کرد.

در بخشی از کتاب رویای عمو جان (My Uncle Dream) می خوانیم:

با یک نگاه ابداً شما امیر را پیر نخواهید شمرد، ولی پس از اینکه از فاصله نزدیکی دقیقا او را مشاهده نمایید، خواهید دید که او جسد مرده ای بیش نیست که به کمک فنر حرکت می کند. تمام وسایل هنر را به کار برده بودند تا این هیکل مومیایی را به شکل مرد جوانی دربیاورند. کلاه گیس عجیب و پاریش و سبیل و ریش کوچک اسپانیولی که با رنگ سیاه عالی ای تزیین شده و نصف بیشتر سر و صورتش را می پوشاند. چهره اش با مهارت تمام رنگ کاری شده و تقریبا فاقد چین و چروک.

اما این چین و چروک ها کجا هستند؟ معلوم نیست که آیا امیر طبق مد روز لباس پوشیده و یا تصویری است که از مجله خارج شده است. لباس رسمی بر تن داشت همراه با دستکش و کراوات و جلیقه و پیراهن و غیره، کاملاً تر و تازه و با سلیقه ظریفی انتخاب شده است. امیر کمی می لنگد، ولی با چنان مهارتی اینکار را می کند که گویی این لنگیدن هم از لوازم و ضروریات مد روز است.
سال نشر :
1388
صفحات کتاب :
220
کنگره :
PG3360‏‫‭/خ9 1388
دیویی :
891/733
کتابشناسی ملی :
1331566
شابک :
978-964-2575-39-8‬

کتاب های مشابه رویای عمو جان