0 امتیاز
0 نفر

مبانی بازیگری

نوع اثر : کتاب

ناشر : نظری

نویسنده :

قیمت نسخه چاپی : 15,000 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 192

رده بندی کنگره : PN۲۰۶۱‏‫‬‭/‮الف‬۷م۲ ۱۳۹۶

رده بندی دیویی : ۷۹۲/۰۲۸

شماره کتابشناسی ملی : ۴۹۵۶۰۴۳

شابک : ‏‫‬‭978-600-289-832-6

سال نشر : 1396

خلاصه اثر

بازیگری چیست؟
اولین سؤالی که به ذهن هر کسی که در حول و حوش بازیگری مطرح می شود، همین سؤال است. بازیگری چیست؟

برای این سؤال واحد، پاسخ های عدیده و متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از زاویه و منظری به این مقوله پاسخ داده اند.

بازیگری روح انسان است که از طریق هنر متولد می شود. بازیگری انعکاسی از رفتار واقعی زندگی انسان هاست. انسان ها به طور مداوم و به شکل زنجیره ای از عکس العمل ها به محرک ها پاسخ می دهند. در واقع بازیگری پاسخ به محرکی است. این محرک ها ممکن است واقعی باشد یا تخیلی ...

کتاب دیجیتال

4,500 تومان

حجم : 677.8 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 199

کاربر گرامی، برای مطالعه این کتاب ابتدا می بایست نرم افزار کتابخوان فراکتاب را دانلود و نصب نمایید.جهت دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دریافت نسخه iOS دریافت نسخه اندروید

موضوعات

فهرست

پیش گفتار
بازیگری چیست؟
بازیگر
ابزارهای بازیگری
دگردیسی های بازیگر
بازیگر به مثابه یک نشانه
ماهیت بازیگری
ارتباط بازیگر با روان
وظیفه ی بازیگر
کشف جوهر نقش
تحلیل شخصیت
شخصیت و کنش نمایشی
ویژگی های کنش نمایشی
کشف و نامگذاری کنش
ابلاغ جوهر نقش به تماشاگران
بازآفرینی شخصیت
نقش را از دید خودتان بازی نکنید
خلق دنیای درونی شخصیت
خلق دنیای بیرونی شخصیت
ابتدا حرکات شخصی و همیشگی خود را به خوبی بشناسید
چهره ی خود را بشناسید
نقش را حفظ کنید، نه جملات را
رسیدن به شخصیت از طریق بداهه پردازی
کار هنرپیشه روی نقش
1ـ مرحله ی شناخت
2ـ تجزیه و تحلیل (آنالیز)
3ـ ایجاد و جان بخشیدن به شرایط برونی
4ـ ایجاد شرایط درونی و زنده کردن آن
5ـ ارزیابی رویدادها و حوادث نمایشنامه
2ـ مرحله ی تأثر
ایجاد پارتی تور (قطعه کامل) روانی نقش
3ـ مرحله ی تجسم
پلان کار روی نقش
بازیگر به مثابه یک اسطوره
هنرپیشه و شخصیت
بازیگری در نمایش های ایرانی
قراردادهای بازیگری در نمایش ایرانی
ادا و اشاره
حرکت
قراردادهای حرکت نمایش های ایرانی
اشخاص بازی در نمایش ایرانی
قراردادهای اشخاص بازی در نمایش های ایرانی
سنجش کیفیت ارائه ی نقش توسط بازیگر
ابعاد شخصیت
حس و احساس
حافظه در بازیگری
وسایل صحنه
سیستم استانیسلاوسکی و برشت
سه موتور زندگی روانی
مراحل کار هنر پیشه بر روی نقش
لایه های متن و نقش
دراماتیک
هدف
دیده رو
ویژگی های بازیگر از نظر دیده رو
تطبیق با هر گونه منش و خوی ها (تک نقش نشوید.
ویژگی های بازیگر خوب
موانع فلج کننده و بازدارنده
تنش
دیدن و شرح دادن
مخلوق
شرایط محیطی
رویداد
رویدادهای قوی و ضعیف
آکسیون
مراحل یک رویداد
توجیه های خلاقانه
توجیه درونی
جمع و جور کردن رویداد
چند توصیه در مورد چگونگی اجرای تک گویی
خلاصه ای از سیستم استانیسلاوسکی
ارزش و ژرفای نگاه در بازیگری
جنبه های مختلف نگاه
عواطف اصلی مرتبط با چشم
تحلیل و نقد
عناصر نمایش
انواع نقد
زمان های نمایش
مکالمه
کلام
کاربرد مکالمه
انواع گفت وگو
ساختمان و ساختار
ژانر یا گونه های نمایشی
مکتب های ادبی
مکتب های ادبی در جهان نمایش
ادوار تاریخی
انواع حرکت
آدم های بازی
انواع اقتباس
انواع میزانسن
بداهه سازی
انواع صحنه
گروه و اهمیت هماهنگی در آن
روند بازیگری
عمل کردن به جای تظاهرکردن
بعد اخلاقی
محرک
روانشناسی ارتباطات
تمرین هایی برای بازیگری
ژست های بدنی
راه های انتقال عواطف
نشت احساسات
حالات خلقی و روحی ایجاد شده بر اثر رنگ
آرم ها و علائم بین فردی، اجزاء سه گانه ی آرم ها
بیان احساسات و عواطف توسط حرکات دست
حرکاتی که کاربرد فراوان دارند
ابعاد اجتماعی لباس
چرا انسان ها از اطلاع رسانی بدنی استفاده می کنند؟
کرئوگرافی
صفات بازیگر
فن بیان
تحلیل بیان
لحن های یک جمله
انواع تمرین تئاتر از نظر یوجینیوباربا
تمرینات رهاشدگی درازکش
خروج از حالت رها شدگی
تمرینات رهاشدگی نشسته
گروه ج: تمرینات ایستاده
گروه د: تمرینات انتقال
گروه پ: دم و بازدم نفس زنان
گروه ت: دم عمیق و بازدم همراه با زمزمه و صحبت
جیغ یا فریاد روی صحنه
خنده و گریه روی صحنه
طنین
طنین و تداوم
تنوع در بیان
عوامل مؤثر در صدا
تنوع زبانی از طریق سرعت
تنوع بیانی از طریق تأکید
احساسات مختلف بیانی
تمریناتی برای بیان
خواندن نمایشنامه با صدای بلند، شنیدن و اجرا
فهرست منابع و مآخذ

محصولات مشابه

بیشتر