امتیاز
5 / 5.0
نظر شما چیست؟
این کتاب گویا در 5 بخش عرضه شده است.

«گلستان یازدهم» یک عاشقانه آرام در دل جنگ است.
خاطرات زهرا پناهی روا، همسر علی چیت سازیان از سرداران شهید استان همدان است.

کتاب در 17 فصل تدوین شده و از زمان تولد فرزند شهید آغاز می شود تا این روزهای راوی ادامه می یابد.

کتاب در مقایسه با «دختر شینا» جذابیت بیشتری برای خواندن دارد. اگر در کتاب قبلی ضرابی زاده این روایت ساده و شیرینی خاطرات بود که مخاطب را به سمت خود جلب می کرد، در «گلستان یازدهم» نثر نویسنده به پختگی بیشتری رسیده؛ به طوری که ضرابی زاده تلاش دارد تا با استفاده از تکنیک های جدید، فضای متفاوتی را ایجاد کند.

ایجاد جریان سیال ذهن در روایت خاطرات، فضاسازی، حفظ لهجه شخصیت ها در کتاب و شخصیت پردازی با استفاده از گفت وگو از جمله تکنیک هایی است که در این کتاب بیشتر از «دختر شینا» قابل درک است.

پناهی روا از جمله همسران شهیدی است که فرزندش پس از شهادت همسر، متولد می شود. ضرابی زاده نیز کتاب را با همین قسمت از زندگی راوی آغاز می کند، به نظر می رسد که یکی از جذاب ترین بخش های کتاب را در فصل نخست با عنوان «زندگی ام فیلم می شود» انتخاب و روایت می کند.

نویسنده با این انتخاب خواننده را ناگزیر می کند که در فصل های بعد به دنبال شخصیت غایب و در عین حال حاضر شهید بگردد؛ در واقع ضرابی زاده با این انتخاب خواننده را در وسط ماجرا رها می کند تا در فصل های بعد شخصیت اصلی را بهتر بشناسد.

فصل های بعد نیز به دیگر بخش های زندگی پناهی روا اختصاص دارد؛ بخش هایی که با شهید چیت سازیان ارتباط مستقیم دارد. «گلستان یازدهم» چهره دیگری از یکی از شهدای دفاع مقدس را نشان می دهد. مردی که در خانه اش یک همسر مهربان است، با تکیه کلام های منحصر به خودش، و در بیرون از خانه یکی از بسیجی های امام خمینی(ره) که اگر جنگ 20 سال دیگر هم طول بکشد، باید در جبهه باشد.

کتاب هرچند نشان دهنده ویژگی های یک شهید است، اما بیش از آن می توان وضعیت خانواده های شهرستانی در جنگ را دید. خانواده هایی که چند فرزند را به جبهه فرستاده اند و هیچ کدامشان بازنگشته اند و در عین ناراحتی و حزن، سعی دارند به آینده امیدوار باشند و راه شهیدشان را ادامه دهند. سبک زندگی مطرح شده در کتاب هایی مانند «گلستان یازدهم» مخصوص دهه 60 است؛ سبکی که گاه با ورق زدن آلبوم های عکس دوباره به یاد می آیند.

آتش تفنگ ها خاموش شده، اما جنگ هنوز برای خیلی از مردم هنوز زنده است. زنده در خاطراتی که با آن گره خورده اند و زنده با سال هایی که سال ها از آن گذشته اما ثانیه ثانیه اش را حس می کنند. برای این دست از آدم ها خاطراتی زنده است که زمان نوشتن آنها فرارسیده و شاید کمی دیر هم شده باشد.

روایت این دست از خاطرات در سال های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده است. «گلستان یازدهم» از جمله این کتاب هاست که گمشده بسیاری از خانواده هاست.
کنگره :
‫DSR1629‭‬ ‭/چ9‫‬‭پ9 1394
دیویی :
‫‬‭955/0843092
کتابشناسی ملی :
4016235
شابک :
‫‬‭978-600-03-0281-8
سال نشر :
1395
شابک دیجیتال :
978-600-03-2654-8
صفحات کتاب :
286

کتاب های مشابه گلستان یازدهم (بخش اول)