امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,500
نظر شما چیست؟
هدف کتاب هرجا روید مقصد همانجاست نوشتۀ جان کابات زین، این است که راحت و خلاصه روش دسترسی به جوهرۀ مراقبه را با توجه کامل برای افرادی که ممکن است در زندگیشان درگیر استرس، درد و بیماری نباشند، ارائه دهد.

کتاب هرجا روید مقصد همانجاست (wherever you go there you are) برای آن هایی نوشته شده که در برابر برنامه های منظم مقاومت می کنند، همین طور برای افرادی که دوست ندارند که بهشان گفته شود چه کار کنند اما به اندازه کافی کنجکاو هستند که در مورد توجه کامل و ارتباط آن دانسته و با تلاش و قدری راهنمایی و پیشنهاد از این طرف و آن طرف بتوانند تلاش کرده و قطعات را در کنار هم قرار دهند.

در عین حال این کتاب برای افرادی که مراقبه را تمرین می کنند و می خواهند آن را گسترش داده، عمیق تر کرده و تعهد خود به زندگی با توجه و بصیرت بیشتر را تقویت کنند نیز مناسب است. در این جا طی چند فصل کوتاه، روی ماهیت توجه کامل تمرکز می شود، هم در تلاش های رسمی ما در تمرین و هم در کوششی که برای وارد کردن آن به تمام جنبه های زندگی روزمره انجام می دهیم. هر فصل نگاهی اجمالی به یک وجه الماس چند وجهی توجه کامل خواهد داشت. با چرخش های مختصر این الماس، فصل ها به هم مرتبط می شوند. برخی ممکن است مشابه دیگری باشد اما در عین حال تراش هر یک از این وجه ها متفاوت و منحصر به فرد است.

این شناسایی الماس توجه کامل به آن دسته از افرادی ارائه می شود که می خواهند مسیری به سوی سلامت عقلانی و بصیرت در زندگی خود ترسیم کنند. آنچه لازم است، تمایل برای نگاه عمیق به لحظۀ فعلی فرد است، در هر شرایطی که هستند، با روحیه ای سخاوتمند و مهربان نسبت به خود، و برخورد باز نسبت به آنچه ممکن است رخ دهد.

بخش اول، به منطق و شرایط اجرا تمرین فردی، توجه کامل یا عمیق تر کردن آن می پردازد. این بخش خواننده را به چالش وا می دارد تا با وارد کردن توجه کامل به زندگی خود به طرق مختلف دست به کسب تجربه بزند. بخش دوم، به بررسی برخی جنبه های اصلی روش رسمی مراقبه می پردازد. روش رسمی عبارت است از دوره های زمانی خاص که ما به طور هدفدار دیگر فعالیت ها را متوقف کرده و به روش هایی خاص به پرورش توجه کامل و تمرکز می پردازیم.

بخش سوم به بررسی گستره ای از کاربرد ها و جنبه های فکری مختلف در توجه کامل می پردازد. برخی فصل های خاص در هر سه قسمت با پیشنهادات واضحی برای وارد کردن جنبه هایی از روش رسمی و غیر رسمی توجه کامل به زندگی فرد به پایان می رسند. این ها را در زیر مجموعه ای با نام «تلاش کنید» می توانید بیابید.

کتاب هرجا روید مقصد همانجاست اثر جان کابات زین (Jon Kabatzinn)، دارای دستورالعمل های کافی است که یک فرد بتواند به تنهایی به تمرین مراقبه بپردازد بدون اینکه به کمک وسیله یا پشتیبان دیگر نیاز داشته باشد.

در بخشی از کتاب هرجا روید مقصد همانجاست می خوانیم:

عادت بی توجهی به لحظات فعلی مان به خاطر توجه بیش از حد به لحظات آینده مستقیماً منجر به ناآگاهی فراگیر در شبکۀ زندگی ما می شود. این شامل کمبود آگاهی و درک ذهن و چگونگی تاثیر آن بر ادراکات و رفتار ما نیز می شود. این خود شدیداً درک ما از اینکه انسان بودن به چه معنی است و چطور همه با هم و با دنیای اطرافمان ارتباط داریم را محدود می کند.

مذهب به طور سنتی حوزه ای برای چنین جست وجوهای اساسی در یک چارچوب روحانی بوده است، اما توجه کامل چندان کاری با مذهب ندارد، به جز در معنی صرف کلمه، که اینگونه تعریف می شود: تلاشی در جهت درک عمق اسرارآمیز زنده بودن و قبول اینکه به لحاظ حیاتی به تمام آنچه که وجود دارد مرتبط هستیم.
صفحات کتاب :
194

کتاب های مشابه هر جا روید مقصد همانجاست