نظر شما چیست؟
کتاب ماه عسل، شامل هفت داستان کوتاه از نویسنده مصری برنده نوبل ادبیات، نجیب محفوظ است. همۀ این داستان ها رویدادهایی هستند که در زندگی آدمی رخ می دهد و پایان این داستان های کوتاه به آموزش تجربه ای سودمند و پند دهنده می انجامد.

نجیب محفوظ (Naguib Mahfouz) در سال 1911 در بیت قاضی محله الجمالیه مصر بدنیا آمد و نام خود را از مشهورترین پزشک زایمان مصر یعنی دکتر نجیب محفوظ که ناظر بدنیا آمدن او بود گرفت. وی مطالعات خود را با خواندن رمان های پلیسی که حافظ نجیب آن ها را به شیوه آزاد ترجمه می کرد، آغاز کرد. در کنار این رمان ها، آثار منفلوطی، طه حسین، سلامه موسی، هیکل، توفیق حکیم و دیگر بزرگان عرصه ادبیات را نیز مطالعه می کرد.

وی در سال 1928 به نوشتن داستان کوتاه روی آورد و کم کم به مطالعات خویش در حوزه ادبیات معاصر، ادبیات رئالیسم، ماجراجویی های ادبی معاصر، آثار کافکا، گوته، همینگوی، شکسپیر، تولستوی، داستایوسکی و... دایره گسترده تری بخشید. نخستین مجموعه داستانی نجیب محفوظ با نام «همس الجنون» در سال 1938 منتشر شد. وی در دوران زندگی، موفق به دریافت جوایز بسیاری شد که با ارزش ترین آن ها دریافت جائزه ادبی نوبل سال 1988 بود.

در بخشی از کتاب ماه عسل می خوانیم:

هر دو با چهره هایی که خوشحالی و شادی از آن ها می درخشید، وارد خانه شدند. زیر لوستر کوچکی ایستادند و نگاه کاملی به اتاق انداختند. فاصله میان کاناپه اصلی و میز تلویزیون و رادیو را با چشم به دقت اندازه گرفتند. مرد جوان با بی حالی به یخچالی که گوشه اتاق بود نگاه کرد، هر دو آرزو می کردند که ای کاش اتاق غذاخوری کمی بزرگتر باشد. جوان که در لباس نو به خود می بالید، لبخند زنان گفت:

- عزیزم، آپارتمان جدید مبارکت باشد.
- عزیزم، مبارک تو هم باشد.
- سلیقه مادرت در قشنگ چیدن خانه مشخصه.
- سلیقه من هم یادت نرود.
مرد جوان خنده کنان گونه همسرش را بوسید و گفت:
- عجب آپارتمانی!
- واقعا.
- به نظرت ام عبدالله کجاست؟
- شاید توی آشپزخانه یا حمام باشد.
- عزیزم فکر می کنی او قابل اطمینانه؟
- کاملا، از همان زمان که ده ساله بوده تا اکنون از مادرم جدا نشده است.
صفحات کتاب :
233
کنگره :
‏‫‬‭PJA۴۸۹۴/ح۷‏‫‬‭م۸۴۰۳۳ ۱۳۸۸
دیویی :
‏‫‬‭۸۹۲/۷۳۶
کتابشناسی ملی :
‎1828526
شابک :
978-964-374-207-2
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه ماه عسل