امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 2,800
نظر شما چیست؟
کتاب بیوه چینگ، دزد دریایی اثر خورخه لوئیس بورخس شامل پنج داستان کوتاه است. در پنج داستان این مجموعه با مضامینی چون خطرات دریاهای آزاد، معلم ناشایست آداب درباری و دایرة المعارفی متعلق به سیاره ای ناشناخته مواجه خواهید شد و در میان تمام آن ها ناظر تصویرپردازی و استعداد یگانه بورخس خواهید بود.

کتاب بیوه چینگ، دزد دریایی (The Widow Ching Pirate) همچنین برنده جوایز ادگارلن پو و سروانتس سال 1979 شده است.

خورخه لوییس بورخس (Jorge Luis Borges) را بسیاری بزرگ ترین استاد نثر اسپانیایی می دانند. او در چهارم آگوست 1899 در بوئنوس آیرس به دنیا آمد. در آغاز دهه ی سی، بورخس از شعر به داستان کوتاه روی آورد، اما پاره یی از همان اصول در آثار تازه ی او نیز نمایان بود. او با اعطای بیش ترین «استقلال به استعاره هایش» مجموعه ی خیره کننده ای از داستان های مدرن تجربی را پدید آورد. در 1941 نخستین داستان اش را با نام «هزارتوهای بورخس» چاپ کرد. و 1945 نخستین مجموعه ی داستان های او «فیکسیونس» منتشر شد. این قصه ها آمیزه ی یگانه یی از مقاله و داستان بودند و نظریه ی هنری بنیادین او را نشان می دادند. آثار بعدی او عبارت بودند از: اِل آلِف (1949)، اِل آسِدور (1960).

بورخس را هذیان گوی حساب گر نام نهاده اند، ولی تردستی های داستانی او تنها برای گیج کردن و دست انداختن و سرگرم کردن نیست، بلکه برای رخنه کردن در ناشناخته ها و پیداکردن آن «یک کلمه ی دربرگیرنده ی همه ی عالم» است. برخی منتقدان معتقدند این شیوه ها، بورخس را به سطح یک زیباگرای مهمل تنزل می دهد، ولی اکثرا او را هنرمند نابغه یی می دانند که بیش از هرکس دیگری برای تبدیل زبان اسپانیایی به محملی برای ادبیات نو، کار کرده است.

در بخشی از کتاب بیوه چینگ، دزد دریایی می خوانیم:

گزارش های زندانیان فراری، حاکی از آن است که غذای دزدان دریایی، شامل نوعی بیسکوییت سفت، موش های صحرایی پرواربندی شده و برنج پخته است. در روزهای جنگ، خدمه ی کشتی، باروت را با نوشیدنی شان مخلوط می کردند و با کارت های علامت گذاری شده و جام های لبالب از نوشیدنی و فنِ تن و دودکردن با چراغ موشی، اوقاتِ بطالت شان را می گذراندند.

دو شمشیری که به طور هم زمان به کار می گرفتند، سلاح محبوب شان بود. قبل از سوارشدن بر کشتی، به صورت و بدن شان آب سیر می پاشیدند؛ این طلسم مطمئنی بود که آن ها را در برابر بخاری که از دهانه ی تفنگ استنشاق می کردند، محافظت می کرد.
صفحات کتاب :
112
کنگره :
PQ7797‏‫‭/ب9ب9 1393
دیویی :
863/6
کتابشناسی ملی :
3022935
شابک :
978-600-6867-23-6
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه بیوه چینگ، دزد دریایی