امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
اکرم اکبری در کتاب بیمه مهریه، نفقه و اجرت المثل، با بررسی قرارداد ها، عقد بیمه و تمایز آن با عقود دیگر را تعریف کرده و به معرفی مهریه و نفقه و اجرت المثل می پردازد و با تبیین این موارد قواعد بیمه را بر مهریه و نفقه و اجرت المثل تطبیق می دهد. همچنین نقش آن را در جلوگیری از فروپاشی خانواده در دادگاه ها را بیان نموده و ثابت می کند که قواعد فقه اسلامی و حقوق موضوعه ایران شامل این بیمه می گردد یا خیر؟

امروزه جوامع بشری بیش از پیش به اهمیت و استحکام بنیان خانواده در سلامت جامعه پی برده اند، اهمیت این موضوع از آن جهت است که خانواده رکن اساسی و ریشه ای هر جامعه است که سلامت آن اثر مستقیم در سلامت و موفقیت در سطح اجتماع دارد.

از این رو قدرت ها برای حفظ این نهاد به دنبال راه حل های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حقوقی هستند که در سایه آن بتوان دوام و امنیت خانواده را تضمین نمود، در دین اسلام از همان ابتدا به موضوع خانواده، زن و مرد، که ارکان اصلی خانواده هستند بسیار توجه شده است به همین دلیل تکالیفی که زن و شوهر نسبت به یکدیگر برای رسیدن به آرامش و تعالی نیاز دارند را معرفی و تبیین نموده و آن ها را ملزم به رعایت آن کرده است، از حقوق زوج تمکین زوجه و از حقوق زوجه که باید زوج آن را ادا نماید می توان از مهریه و نفقه و اجرت المثل و نحله نام برد. که اصطلاحا از آن به عنوان حقوق مالی زوجه یاد می کنیم.

در کتاب بیمه مهریه، نفقه و اجرت المثل می خوانیم که مهریه و نفقه در ایام زوجیت و اجرت المثل و نحله پس از طلاق به زوجه تعلق می گیرد و از حقوق مالی زوجه محسوب می گردد که جنبه حمایتی دارد، امروزه پرداخت حقوق مالی زوجه در اغلب موارد با موانعی روبرو شده است. بنا به نظر جامعه شناسان در مورد مهریه (در عصر کنونی میزان مهریه در حال افزایش است که این امر پیامد های نا مطلوبی همچون تغییر در نوع همسر گزینی، کاهش نرخ ازدواج و ایجاد خصومت و دشمنی و احتمال سوداگری و... در پی خواهد داشت.)

این مسائل موجب سیاست گذاری های جدید از طرف قوه مقننه جهت تسهیل پرداخت مهریه شده است، از جمله: (تعیین سقف 110 سکه به عنوان مهریه)، (جایگزینی کلمه عندالاستطاعه به جای عندالمطالبه در عقدنامه ها). همچنین (در سال 1375 از سوی شرکت بیمه ایران شرایط بیمه مهریه که پرداخت آن به زوجه مشروط به وقوع طلاق و مرگ زوج بود طرح شد.) که مورد استقبال قرار نگرفت.

اما بیمه مهریه، نفقه و اجرت المثل را می توان یکی از راه حل هایی دانست که شاید بتواند، ابزاری باشد. تا به خانواده و جامعه اسلامی جهت انجام حقوق و تکالیف به موقع و از بین بردن مشکلات کنونی از آن استفاده نمود. به دلیل اینکه در جامعه اسلامی قوانین نیز باید مورد تایید شارع و در راستای عمل به اسلام باشد، بررسی جواز حقوق مالی زوجه از دیدگاه اسلام ضروری به نظر می رسد.

خانواده سالم اساس یک جامعه سالم است. اگر خانواده دچار انحطاط و نا امنی شود جامعه نیز به این بلا دچار می گردد. در قرآن و سنت به اهمیت نقش زن و مرد در ایجاد آرامش در خانواده اشاره شده و با بیان حقوقی که زن و شوهر نسبت به هم دارند به رعایت آن ها سفارش زیادی نموده تا با رعایت آن، در جهت رشد و تعالی یکدیگر بکوشند.

اما از حقوقی که می توان از آن ها نام برد حقوقی هستند که جنبه مالی دارد و موجب تامین زن توسط شوهر از جهت مادی و روانی می گردد. مهریه و نفقه در ایام زوجیت و اجرت المسمی و اجرت المثل و نحله پس از طلاق قابل پرداخت است. اما امروزه گاهی بنا به دلایلی امکان پرداخت و دریافت آن وجود ندارد و یا دشوار است.

به همین دلیل ایده جدیدی به عنوان بیمه مهریه مطرح شده است که در رویه شرکت های بیمه ایران، بیمه تشکیل سرمایه یا پس انداز برای مهریه نوعی سرمایه گذاری به نفع شوهر و زن است زن ذی نفع و شوهر نیز نفع می برد زیرا به همان میزان که مهریه به زن پرداخت می شود ذمه شوهر بری می گردد اما این نوع بیمه نوعی انتقال دین است و بیمه ضامن عهده شوهر در صورت مرگ و طلاق است این مسئله مطرح می گردد که بیمه کردن مهریه به چه اندازه با موازین فقهی سازگار است؟ و آیا می توان سایر حقوق مالی زوجه را چون نفقه و اجرت المثل بیمه کرد؟.

بحث از خود عقد بیمه پیشینه ای دیرینه دارد ولی ما در کتاب بیمه مهریه، نفقه و اجرت المثل می خواهیم یکی از مصادیق آن را که تاکنون مورد بحث قرار نگرفته است مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم البته در این زمینه تاکنون کتاب و مقاله ای در خور توجه به رشته تحریر در نیامده است، ضمن آنکه در کتاب های حقوقی، قواعد کلی (معاملات) مورد بحث قرار گرفته است و در کنار آن حقوق خانواده تشریح شده است.
صفحات کتاب :
103
کنگره :
‏‫‬‭KMH۵۵۰‏‫‭/‮الف‬۷ب۹ ۱۳۹۶
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۴۶/۵۵۰۱۶
کتابشناسی ملی :
4804322
شابک :
978-600-8796-65-7
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه بیمه مهریه، نفقه و اجرت المثل