امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
محمد رضایی سیابیدی در کتاب بررسی و تحلیل تقنینی مفسد فی الارض، وضعیت محاربه و مجرمان امنیتی را از نظر اسلامی، فقهی و سیاسی-جنایی مورد بحث قرار داده است.

هر جامعه برای حفظ بقای خود ناچار باید با متخلفان برخورد کرده و آن ها را مجازات کند. در گذشته مجازات ها صرفأ جنبه ی فردی داشت و توسط خانواده یا قبیله اعمال می شد. با پیشرفت جوامع و دستیابی آن ها به قانون اساسی، تمامی جوانب، حقوق، سیاست و جزئیات جامعه قانون مند شد.

محاربه و افساد فی الارض از جمله جرایم علیه امنیت کشورها محسوب می شود و قانون مجازات اسلامی در برخورد با این نوع جرایم، از مجازات خاص و معین شرعی بهره می گیرد. کتاب بررسی و تحلیل تقنینی مفسد فی الارض به طور مفصل به شرح این نوع مجازات ها از منظرهای مختلف پرداخته است.

در بخشی از این کتاب درباره ی قانون اخلال گران اقتصادی می خوانیم:

ارتکاب هر یک از اعمال مذکور در بندهای ذیل جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازات های مقرر در این قانون محکوم می شود:

الف: اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع نمودن عمده آن ها اعم از داخلی و خارجی و امثال آن.

ب: اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی کلان ارزاق یا سایر نیازمندی های عمومی و احتکار عمده ارزاق یا نیازمندی های مذبور و پیش خرید فراوان تولیدات کشاورزی و سایر تولیدات مورد نیاز عامه و امثال آن به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آن ها.

ج: اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوء استفاده عمده از فروش غیر مجاز تجهیزات فنی و مواد اولیه در بازار آزاد یا تخلف از تعهدات مربوط در مورد آن و یا رشاء و ارتشاء عمده در امر تولید یا اخذ مجوزهای تولیدی در مواردی که موجب اخلال در سیاست های تولیدی کشور شود و امثال آن ها.

د: هرگونه اقدام به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروت های ملی اگر چه به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و کلیه اموالی که برای خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده است مال موضوع قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می گردد.

ه: وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان مضاربه و نظایر آن که موجب حیف و میل اموال مردم یا اخلال در نظام اقتصادی شود.

و: اقدام باندی و تشکیلاتی جهت اخلال در نظام صادراتی کشور به هر صورت از قبیل تقلب در سپردن پیمان ارزی یا تادیه آن و تقلب در قیمت گذاری کالاهای صادراتی و... .

ز: تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، موسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید برای کسب منفعت، افراد دیکری را جذب نموده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد.
صفحات کتاب :
148
کنگره :
BP۱۹۸/۶‭‬ ‭/‮الف‬۷‏‫‭ر۶ ۱۳۹۶
دیویی :
۲۹۷/۳۷۵‬
کتابشناسی ملی :
4708622
شابک :
978-600-8796-25-1‬‬‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه بررسی و تحلیل تقنینی مفسد فی الارض