امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,900
نظر شما چیست؟
صادق نیک پور در کتاب لای کتاب چیست؟، به بررسی نظریه ها و تمرین های روانشناسی جهت تقویت ذهن پرداخته است.

زمانی مهارت های ذهنی جادوگری و یا توانمندی های خاص افراد ویژه و منتخب تلقی می شد و عده ی زیادی آن ها را باور نداشتند و پیش از آن در بسیاری از نقاط جهان هر تلاشی در آن زمینه با بدبینی و یا مخالفت روبرو می گردید. همچنان که زمانی هم اشیا در جهان فاقد شخصیت و ذهنیت و تأثیر تلقی می گشتند و برخی گمان داشتند این فقط برخی از انسان ها هستند که توانمندی های خاص دارند، توانمندی های ذهنی ای که تحت شرایط ویژه یا احیاناً ریاضت های مرتاضان هندی قابل حصول است و بتوانند از نهاد و درون اشیا سخنانی را بشنوند یا اطلاعاتی را بخوانند. اما امروز ورزش های ذهنی در جهان امری شناخته شده هستند و باشگاه های ورزش های ذهنی هر روز گسترش بیشتری می یابند.

بسیاری از مهارت های ذهنی می توانند اکتسابی باشند و نیز می توان با تمرین و ورزش های ذهنی به توسعه ی آن ها مبادرت ورزید. چندین سال است که محققانی در تلاشند تا ورزیده سازی ذهنی را منسجم کنند و تمرین هایی کاربردی برای توانمندتر شدن همگان عرضه نمایند. همه ی آزمایش ها و آزمون های روانشناسی ورزشی و یا علوم عصبی، شناختی و نیز نظریه های متعدد در فلسفه ی ذهنی را نمی توان به عنوان تمرین در باشگاه های ذهنی سازماندهی نمود؛ اما تمرین های زیادی هم بر اساس همین آزمایش ها و نظریات طراحی شده اند و اکنون در باشگاه های ورزش های ذهنی استفاده می گردند.

در بخشی از کتاب لای کتاب چیست؟ (What are in among the pages of the book) می خوانیم:

اگر چه هر فرهنگ در هر نقطه از جهان دارای اسطوره های مختلف و آیین های گوناگون مختص خود است اما با همه این ها گفته می شود که Animism رایج ترین بنیان فکری روحانی یا روحانی بومی است که در فرهنگ های مختلف مشاهده می گردد. در هر چشم اندازی از فرهنگ های مختلف آنیمیسم به طور گسترده ای حضور دارد و لذا از نظر انسان شناسی محققان معتقدند آنیمیسم ذاتی ترین فرهنگ افراد بومی است که حتی در زبان های فرهنگ ها نفوذ دارد و جالب اینکه اغلب در فرهنگ هایی که در زبان هایشان حتی یک کلمه مرتبط با آنیمیسم ندارند اما نگرش و اعتقاد آنیمیسمی در آن ها قابل مشاهد و ردیابی است و در گستره مفهومی آنیمیسم این اصطلاح Animism مبدل به یک ساختار انسان شناسی گردید.

امروزه در انسان شناسی دین به عنوان یک اصطلاح برای سیستم اعتقادی بسیاری از مردم بومی نقاط مختلف به ویژه در مقایسه با توسعه نسبی اخیر ادیان سازمان یافته مورد استفاده است و باز هم اصطلاح و اعتقاد Animism مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه به طور عمده به دلیل تنوع فرهنگی نظر بر این است که آیا آنیمیسم گرایی به شیوه ی اجدادی مشترک برای مردم بومی در سراسر جهان یا به یک دین کامل و مستقل تبدیل شده است. آنیمیسم شامل همه باورهایی است که طی آن معتقدند همه پدیده های مادی دارای نمایندگی و ماموریت ویژه ای هستند، و نیز در اعتقاد آنیمیسم هیچ تمایزی جدی و قابل بیان و انفکاک بین جهان معنوی با فیزیکی یا مادی وجود ندارد.
صفحات کتاب :
112
کنگره :
‏‫‬‮‭BF۶۳۲‭‏‫‬‮‭/ن۸۸ل۲ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‮‭‭۱۵۳/۴۲
کتابشناسی ملی :
5310621
شابک :
‏‫‬‮‭978-600-8368-65-6‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه لای کتاب چیست؟