کتاب اشک مهتاب pdf رایگان

نگاهی به خطبه فدک حضرت فاطمه علیها السلام

امتیاز
5 / 0.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان
نظر شما چیست؟
کتاب اشک مهتاب، برداشت آزاد مهدی خدامیان آرانی، از خطبه حضرت فاطمه (علیها السلام) است و نمی توان این برداشت را تنها یک ترجمه «تحت اللفظی» دانست.

وقتی پیامبر از دنیا رفت، منافقانی که به دنبال نابودی اسلام واقعی بودند فرصت را غنیمت شمردند و حکومت را در دست گرفتند و در حقّ اهل بیت (علیهم السلام) ظلم فراوان کردند. آن ها تلاش کردند با نیرنگ مردم را فریب دهند و حکومت خود را حکومتی بر حقّ جلوه دهند. اینجا بود که حضرت فاطمه (علیها السلام) به مسجد پیامبر آمد و در حضور جمعیّتی فراوان سخنرانی کرد. در زبان عربی به سخنرانی «خطبه» می گویند. این خطبه آتشین و حماسی، راه را برای همگان روشن نمود و سیاست فریب را برای مردم آشکار کرد.

وقتی برای اوّلین بار آن خطبه را با دقّت خواندم، دنیایی از حسرت همه وجود مرا فراگرفت، وجودم پر از شرمساری گشته بود، از خود پرسیدم من که خود را دوستدار فاطمه (علیها السلام) می دانم چرا تا به حال این قدر با این خطبه بیگانه بوده ام؟ چرا زودتر با پیام های آن آشنا نشدم؟ چرا این قدر از آن غافل بودم.

هر چه فکر کردم جوابی نیافتم، سال های سال در حوزه علمیّه درس خوانده بودم، در مجالس عزاداری شرکت کرده بودم ولی چرا از این خطبه که سراسر روشنایی است چیز زیادی نشنیده بودم؟ سؤال های من ادامه داشت و همچنان در حیرت از این غفلت بزرگ بودم.

چندین سال از این ماجرا گذشت و آرزویم این بود که کتابی درباره این خطبه بنویسم و پیام های آن را به زبانی ساده و روان بیان کنم.

اکنون خدا را سپاس می گویم که این توفیق را به من ارزانی داشت. متن های عربی خطبه کتاب اشک مهتاب، که برداشتی آزاد از خطبه حضرت فاطمه (علیها السلام) است، از کتاب «الإحتِجاج» نقل شده و من متن خطبه را به چهل بخش تقسیم نمودم تا مراجعه به آن، برای شما آسان تر باشد. همچنین در آخر کتاب، مطالبی درباره سند خطبه ذکر کرده ام. امیدوارم که توانسته باشم نسل امروز را با این خطبه آشناتر سازم و کتاب اشک مهتاب، قدمی به سوی روشنایی باشد.
صفحات کتاب :
144
کنگره :
‏‫‬‭BP۲۷/۲۲‏‏‫‭/خ۳۵‮الف‬۵ ۱۳۹۶
دیویی :
297/973
کتابشناسی ملی :
5013154
شابک :
978-600-243-193-6 : ‬‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه اشک مهتاب