نظر شما چیست؟
کتاب هر فرد یک رهبر است نوشتۀ جیمز کوزس و باری پزنر، آموزشنامه ای برای تقویت و بهبود مهارت های رهبری در افراد است. این اثر یک رویکرد بنیادین را دنبال می کند که در آن رهبری یک مهارت ویژه مدیران عالی رتبه نیست و هر کس باید مهارت رهبری را که یک مهارت اکتسابی و نه ذاتی است بیاموزد و در حوزه کاری خود به کار گیرد.

دیر زمانی است که اندیشۀ ما دربارۀ رهبری و توسعۀ آن دستخوش چند خرافه است. نخستین خرافه آن است که رهبری را با جایگاه برتر شغلی مرتبط می داند. بر اساس این خرافه، بعضی آدم ها رهبر مادر زادند و نیز وقتی افراد در رأس هرم سازمان قرار می گیرند، خودبه خود رهبر می شوند. این خرافه بخشی از خرافه ای بزرگ تر است که مانع خلاقیت آدم ها می شود. چنین افرادی می گویند: «این کار، کار من نیست.» و منتظر فرد دیگری می مانند تا از راه برسد و مشکلاتشان را حل کند.

بگذریم. خرافۀ محض است که فقط چند آدم خوش شانس می توانند راز رهبری را درک کنند. رهبری، نقطه ای خاص نیست. جایگاه شغلی نیست. رمزی مخفی هم نیست که آدم های معمولی نتوانند پیدایش کنند. همۀ ما قبل از اینکه بتوانیم خودمان را کاملاً شکوفا کنیم یا زمینۀ شکوفایی دیگران را فراهم کنیم، باید حقیقتی بنیادین را دربارۀ رهبری بپذیریم. آن حقیقت این است: هر فرد یک رهبر است (The Five Practices of Exemplary Leadership). راز سازمان های موفق این است که همه می دانند «رهبری در همۀ سطوح» هم باید است و هم مستحق پاداش و نیز تک تک افراد در هر موقعیتی، باید کاری کنند که اتفاقات شگفت انگیز بیفتد.

این راهنمای برگزاری شامل اطلاعات عمومی، دستورالعمل های گام به گام، نمونه ای از دستور برگزاری کارگاه و متن کامل جملاتی است که برگزارکننده باید در کارگاه بگوید. با استفاده از این راهنما، می توانید کارگاه هرفرد یک رهبر است را برای گروهی با هر اندازه و در هر شکلی برگزار کنید. ساختار این کارگاه، مبتنی بر مدل پژوهش بنیانمان، پنج تمرین رهبری نمونه، است. این کارگاه به طور خاص برای نیروهای فردی طراحی شده است؛ منظور، افرادی است که توانایی رهبری و تأثیرگذاری بر دیگران را دارند، اما در سازمان هیچ مسئولیت رسمی مدیریتی بر عهده ندارند.

اگر با کارگاه چالش رهبری (ویژۀ مدیران و سرپرستان و مجریان) آشنا باشید، متوجه می شوید که هر دو کارگاه فلسفۀ مشابهی دارند و مسیر یکسانی را طی می کنند و نیز تمرین های مشترک زیادی دارند. ما از این مشابهت هدفی داشته ایم و آن اینکه در طی پیاده سازی این دو کارگاه در کل سازمان، همۀ کارکنان به درک مشابهی از مدل پنج تمرین و برخی تجربه های کارگاهی مشترک دست یابند. این درک مشابه سبب ایجاد زبان مشترکی دربارۀ مفهوم رهبری می شود و در بیشتر موارد، به تغییر در سطح سازمان و تحولات فرهنگی منجر می گردد.

جیمز کوزس (James M Kouzes) و باری پزنر (Barry Z Posner) نویسندگانی هستند که کتاب های آن ها فروش بسیار بالایی داشته است. کارگاهی که در این کتاب طراحی شده، مفهوم و رویکرد رهبری را در شکل مجموعه ای از رفتار های آموختنی، به ما نشان می دهد؛ رهبری کردن فارغ از نامِ شغل و جایگاهِ مورد نظر، چیزی است که شما انجام می دهید.

در بخشی از کتاب هر فرد یک رهبر است می خوانیم:

کارگاه هرفرد یک رهبر است برای همۀ کسانی طراحی شده که در حال حاضر، در محیط کار خود سِمتی غیرمدیریتی بر عهده دارند. شرکت کنندگان ممکن است از این دست افراد باشند: افراد مد نظر برای مسئولیت های رهبری یا علاقه مند به کسب آمادگی برای این مسئولیت ها، کارکنان بدون هیچ فرد زیردستی، ولی دارای برخی مسئولیت های رهبری (مثلاً رهبران تیم یا پروژه) و هر فرد دیگری که دوست دارد دربارۀ رهبری چیزهای بیشتری یاد بگیرد. ممکن است قبل از اینکه برنامه ریزی برای کارگاهتان را شروع کنید، شرکت کنندگان مشخص شده باشند؛ برای مثال، ممکن است در برنامه ای توسعه ای ثبت نام یا در کنفرانس یا جلسۀ سازمان خود شرکت کرده باشند. اگر شرکت کنندگان هنوز انتخاب نشده باشند، ممکن است تصمیم گیری دربارۀ انتخاب مدعوین بر عهدۀ شما قرار بگیرد.

هنگامی که شرکت کنندگان مشخص شدند، برایشان نامه یا ایمیل «خوشامدگویی» بفرستید که حاوی اطلاعاتی مفصل دربارۀ کارگاه، ازجمله زمان و مکان برگزاری باشد. در این نامه یا ایمیل، این را هم اعلام کنید که پرسش نامۀ فهرست تمرین های رهبری و بستۀ مقدماتی را نیز برایشان خواهید فرستاد.
کتابشناسی ملی :
4606088
شابک :
978-600-96778-1-8
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
277
کنگره :
‏‫‬‭HD۵۷/۷‏‏‫‬‮‭/ک۸۵ھ۴ ۱۳۹۵
دیویی :
658/4092

کتاب های مشابه هر فرد یک رهبر است