× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

کودکان پیش دبستانی با آسیب بینایی

نوع اثر : کتاب

ناشر : آوای نور

نویسنده :

قیمت نسخه چاپی : 8,000 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 143

رده بندی کنگره : HV1642‏‫‭/‮الف‬6ک9 1392

رده بندی دیویی : 371/911

شماره کتابشناسی ملی : 3264467

شابک : 978-600-309-066-8‬‬

سال نشر : 1392

خلاصه اثر

گروهی از کودکان نابینا زمانی که به سن مدرسه رسیده و وارد مدرسه می شوند، فاقد مهارت های لازم ابتدایی هستند، مثلاً هنوز نمی توانند لباس خود را بپوشند، از پله ها بالا روند، یا حتی راه رفتن معمولی را هم با اشکال انجام می دهند.

این مسائل به خاطر کمبود تجربه و بی اطلاعی اولیاء و مربیان در مورد آموزش این کودکان در سنین قبل از مدرسه و عدم آموزش صحیح جهت یابی می باشد، یا این که کودکان در سن 4 یا 5 سالگی تجربه ی خیلی کمی در موارد اولیه ی خودکفایی دارند، لذا آموزش قبل از مدرسه در دوره ی پیش دبستانی بسیار لازم و ضروری است. کسانی که می خواهند با کودک نابینا کار کنند باید قبلاً این گونه کتب یا مطالبی در این باره را به دقت مطالعه کرده، آن گاه با توجه به استعداد کودک با او کار نمایند.

همان طور که می دانیم کودکان سنین 3 الی 6 سالگی دوره ی پیش ­دبستانی را آغاز می کنند. مقصود اصلی از فرستادن کودکان به دوره ی پیش ­دبستانی آموزش مهارت های شناختی و اطلاعاتی به آنان است، ولی کار دوره ی پیش دبستانی بیش از این ها است. دوره ی پیش دبستانی نظام کوچکی است که کودک در آن قواعد اخلاقی، عرف اجتماعی، نگرش ها و شیوه ی برقراری ارتباط با دیگران را می آموزد.

این نظام کوچک غالباً شبکه ای از گروه هم سالان برای کودک مهیا می کند. نفوذی که مدرسه در اجتماعی کردن کودک دارد هم به دلیل وجود شاگردان و هم به دلیل وجود معلمان و برنامه های درسی است. بنابراین با فرستادن کودک نابینا به دوره ی پیش دبستانی، والدین کودکان نابینا ضمن بهره مندی از مزایایی که والدین کودکان بینا نیز به آن ها توجه داشته و دست می یابند، به کودک خود امکان بالیدن و رسیدن به سطح هم سالان بینای خود را هدیه می کنند.

کتاب دیجیتال

5,000 تومان

حجم : 333.2 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 129

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

پیش گفتار
فصل 1: کلیات
مقدمه
متداول ترین تعریف نابینایی
ضرورت آموزش کودک در دوره ی پیش دبستانی
دوره ی پیش دبستانی و کودک نابینا
اهداف آموزشی دوره ی پیش دبستانی
دیدگاه های تاریخی
الگوی خدمات خانوادگی فردی و الگوی آموزش فردی
منطق و تأثیر مداخله ی زود هنگام
تعامل اجتماعی و فراگیر سازی
فصل 2: اهمیت پرداختن به دوره ی پیش دبستانی از دیدگاه های مختلف
اهمیت نقش خانواده در زندگی کودک با آسیب بینایی
نقش گسترده ی معلم
در نظر گرفتن دیدگاه های کودکانکودکان با آسیب بینایی (چه این گونه تشخیص داده شوند، چه نشوند) در یادگیری و آموزش خود نقش مهمی دارند (ولفندیل، 2000، به نقل از سلیمانیه نائینی، 1387).
فصل 3: کودک و مسائل مرتبط با نابینایی
مشکلات بینایی
اهداف انفرادی
آسیب بینایی چیست؟
چگونه آسیب بینایی رشد اولیه را تحت تأثیر قرار می دهد؟
اهمیت حس بینایی
اندازه گیری هوش در کودکان نابینا
مهارت های زبانی در کودکان نابینا
کودکان پیش دبستانی نابینای چند معلولیتی
خردسالان با آسیب بینایی چگونه باید مورد آزمون قرار گیرند؟
فصل 4: کودک نابینا و مهارت ها
مهارت های خودیاری
مهارت های حرکتی کودکان پیش دبستانی
مهارت های اجتماعی
مهارت های کلامی
جهت یابی
راه کارهای مورد استفاده برای بزرگ سالان، والدین، معلمان، راهنمایان و افرادی که با کودک نابینا ارتباط دارند
فصل 5: آموزش کودک نابینا در دوره ی پیش دبستانی
در کلاس دوره ی پیش دبستانی برای کودک با آسیب بینایی چه کارهایی باید انجام داد؟
پیش نهادهایی برای اثر بخش تر کردن آموزش معلمان
پیوست:
منابع فارسی
منابع اینترنتی

محصولات مشابه

بیشتر