× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

به یاد معلم

نوع اثر : کتاب

ناشر : انتشارات امام علی ابن ابی طالب(ع)

نویسنده :

تعداد صفحات نسخه چاپی : 192

رده بندی کنگره : BP254/4‭/م72ب9 1393‬

رده بندی دیویی : 297/653

شماره کتابشناسی ملی : 3981135

شابک : 978-964-533-190-8

سال نشر : 1393

خرید نسخه چاپی : bookroom.ir

دریافت این اثر

کتاب دیجیتال (قالب باز) رایگان

خرید نسخه چاپی

خلاصه اثر

کتاب به یاد معلم از عناوینی همچون: «وجوب طلب علم، اوج کمال، تفقه در دین، یا معلم باشید یا شاگرد، برتری عالم بر عابد، مردم بر سه دسته اند، اهمیت فوق العاده علم آموزی، اجر تعلیم دادن، فضیلت علم و عالم و متعلم، فراگیری عمل کردن و نشر علم، نورانیت علم، حقوق دانشمندان و عالمان» جمع آوری شده که هر مبحث شامل موضوعات مختلفی است.»

در این کتاب در رابطه با تعریف کمال می خوانیم: «فلاسفه می گویند: کمال مساوی با وجود است بنابراین، هر وجودی والاتر، قویتر و گسترده تر باشد کمال آن بیشتر است. از جمله فوق استفاده می شود که نقصان در عدم است. جهل نقصان است چون عدم علم است. ناتوانی نقصان است چون عدم قدرت است و ما انسان ها برای تکامل آفریده شده ایم.»

از دیگر عناوین این کتاب می توان به: «تسبیح همه موجودات برای طالب علم، بخشنده ترین بخشندگان، رهبری علم و دانش، موعظه های بی اثر، اخلاص، علم سودمند، عالمان و حاکمان، ارزش فوق العاده نشر علم و تبلیغ، سلاح قلم و بیان، پرسش کلید علم و دانایی، مطالب بسیار مهم، دو چیز عجیب، معلم الخیر» اشاره کرد.

بخشی از این کتاب در رابطه با معلم الخیر است که می خوانیم: «معلمان خیر کسانی هستند که نیکی ها و خوبی ها را به مردم تعلیم می دهند. معلم الخیر تعبیر جالبی است؛ چون خیر معنای وسیعی دارد و شامل تمام علومی که منشأ خیر و برکتی است می شود. این تعبیر علاوه بر علوم دینی، شامل علوم طبیعی، پزشکی، ریاضی انسانی و هر علمی که باعث آبادی جامعه شود و خیر و برکتی برای مردم به همراه داشته باشد، می شود.

موضوعات «نظام ارزشی اسلام، نیازمندی هر جامعه ای به سه چیز، شدیدترین عذاب ها، مهم تر از علم، عجب مانع تحصیل علم، ارکان سه گانه، شریف ترین حسب ها، تعلیم و تعلم الزامی است، علم و یقین، همه چیز در پرتو اندیشه، معیار قبولی اعمال، در پرسیدن خجالت نکشید، حیای عالمانه و جاهلانه، جایگاه دانشمندان، عالم بی عمل» در این کتاب به چشم می خورد.

تفاوت علم و باور در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته و آمده است:« در روح و جان آدمی امور مختلفی وجود دارد. یکی از آن ها ادراک ماست که آن را علم نامیده اند، و دیگری، باور ماست. علم همان آگاهی است؛ چه قلب و جان انسان آن را بپذیرد و چه نپذیرد. ولی هر گاه انسان نسبت به چیزی علم پیدا کرد و دل و جانش نیز آن آگاهی را پذیرفت و در برابر آن تسلیم شد، به آن باور می گویند.»

کتاب دیجیتال (قالب باز)

رایگان

حجم : 394.8 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 130

کاربر گرامی، برای مطالعه این کتاب ابتدا می بایست نرم افزار کتابخوان فراکتاب را دانلود و نصب نمایید.جهت دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دریافت نسخه iOS دریافت نسخه اندروید

موضوعات

فهرست

پیشگفتار
وجوب طلب علم
جهل عذر نیست
کمال دین چیست؟
کوتاهی در فراگیری علم ممنوع!
اوج کمال
کمال چیست؟
1- فهم عمیق دین
2- صبر در برابر مشکلات
3- تقدیر المعیشه
تفقّه در دین
شاخه های سه گانه مسایل دینی
کسانی که مایل به تقلید نیستند
خطر جدایی از اهل بیت :
وابستگی علمی به بیگانگان ممنوع
یا معلّم باشید یا شاگرد!
عالم مطاع کیست؟
دین از سیاست جدا نیست
ارتباط بین عالم مطاع و تشکیل حکومت اسلامی
برتری عالم بر عابد!
عبادت، هدف آفرینش
الف) تفاوت مقامات علمی دانشمندان
ب) عدد تکثیر و معنای آن
علل برتری عالم بر عابد
مردم بر سه دسته اند
غُثاء چیست؟
اقسام سه گانه مردم در قرآن
ضرورت تعلیم در محضر علمای ربّانی
اهمیّت فوق العاده علم آموزی
1- اعجاز علمی پیامبر 9
2- علم دین یا همه علوم؟
3- ابزارهای دشمن در مبارزه با عالمان دین
الف) نیازی به پیروی از عالمان دین نیست!
ب) تقلید ناپسند است!
ج) علما با عصر صنعت هماهنگ نیستند!
د) علما اختلاف نظر دارند
ه ) پخش شایعات
اجر تعلیم دادن
اوّل: مباشرت و تسبیب
دوم: بازاریابی هرمی مشروع!
سوم: گستره روایت
چهارم: خطر آموزش های زشت
فضیلت علم، عالم و متعلّم
بخش اوّل: ارزش فوق العاده علم
بخش دوم: سخن خداوند با حضرت دانیال
اخلاق در دنیای امروز
فراگیری، عمل کردن و نشر علم
اخلاص در عمل
الف) اخلاص حضرت موسی (ع)
ب) اخلاص حضرت علی (ع)
ج) اخلاص طوعه
پاداش مخترعان و مکتشفان
نورانیّت علم
1- مخاطب روایت
2- علم رسمی و غیر رسمی
3- علم تنها به تعلّم نیست
4- کارهای خداوند بی حکمت نیست
حقوق دانشمندان و عالمان
تسبیح همه موجودات برای طالب علم
1- همه موجودات زنده اند!
2- رابطه بین تسبیح و علم
3- ارزش فوق العاده طالب علم
بخشنده ترین بخشندگان
فلسفه سؤال
بخشنده ترین ها
رهبری علم و دانش
انسان ها در دنیا مسافرند
موعظه های بی اثر!
جایگاه تقوا
اخلاص
علوم مادّی و الهی
معنای اخلاص و راه تحصیل آن
علم سودمند
تفاوت انسان با حیوان
فلسفه عمل برخلاف علم
عالمان و حاکمان
روح و جسم در جامعه
ضرورت تشکیل حکومت دینی
ارزش فوق العاده نشر علم و تبلیغ
آثار سنّت های نیک
تشبیه اعمال انسان به ابرها و کوه ها
سلاح قلم و بیان
بُعد معنوی زندگی بشر
چگونه خطیب خوبی شویم؟
بعد مادّی زندگی بشر
پرسش کلید علم و دانایی
پرسیدن عیب نیست
لزوم رجوع به متخصّص
جوشش با مردم
مطالب بسیار مهم
نکات قابل توجّه
دو چیز عجیب
به سخن نگاه کن
عفو و گذشت
معلّم الخیر
سالخوردگان
پیشوای دادگر
معلّمان
یادی از شهید مطهّری؛
نظام ارزشی اسلام
ارزش ها و ضدّ ارزش ها
علم و تقوا و ایمان
ارتباط بین علم و تقوا و ایمان
نیازمندی هر جامعه ای به سه چیز
معنای «همج»
1- فقیه متّقی
2- زمامدار خیرخواه مقتدر
3- پزشک متخصّص و مورد اعتماد
شدیدترین عذاب ها
سخت ترین عذاب!
فلسفه سختی عذاب عالم بی عمل
عالم بی عمل یا عالم محتکر!
مهم تر از علم!
مبارزه با معلول یا علّت؟
تفسیر دیگر روایت
عُجب مانع تحصیل علم
اوّل: یک دوره فشرده اخلاق اسلامی
دوم: تفاوت خودبرتر بینی با مفاهیم مشابه
سوم: خودبرتر بین به دنبال دانش نیست
چهارم: نادانی و بخل مذموم ترین رذایل اخلاقی
پنجم: مبارزه با رذایل اخلاقی
ارکان سه گانه
اول: «عالم» باید «ناطق» باشد
دوم: «عالم» باید «عامل» باشد
شریف ترین حسب ها
معنای حَسَب و نَسَبْ
تعلیم و تعلّم الزامی است
ارشاد جاهل و امر به معروف و نهی از منکر
معجزه حدیث فوق
علم و یقین
تفاوت «علم» و «باور»
علل عمل نکردن به علم و یقین
همه چیز در پرتو اندیشه
علم بدون فهم!
تلاوت بدون تدبّر
عبادت بی تفکّر
معیار قبولی اعمال
کیفیّت یا کمیّت؟
کیفیّت مقدم است
در پرسیدن خجالت نکشید!
سؤال کلید مجهولات
پرسش گری، افتخار مسلمانان است
حیای عالمانه و جاهلانه!
سؤال و جواب حتّی در میدان جنگ
جایگاه دانشمندان
برتری علما بر شهدا
برتری دانشمندان بر عابدان
عالم بی عمل
عالمان هواپرست قرن بیستم
منابع و مآخذ

محصولات مشابه

بیشتر