نظر شما چیست؟
کتاب صوتی محرومان پاریس و لندن اثر جورج اورول، نگاهی عمیق به لایه های تهی دست اجتماع در شهرهای بزرگ اروپا در روزگار اورول را دارد و سرگذشت بسیاری از افراد جامعه را به تصویر می کشد که به دلایل مختلف از عرش به فرش می رسند و به ناچار در جستجوی سرپناهی از نوانخانه ای به نوانخانه دیگری رانده می شوند.

کتاب صوتی محرومان پاریس و لندن (Down And Out In Paris And London)، آینه ای تمام نما از آشفتگی های جامعه مدرن امروزی است و بیانگر اوضاع نابسامان قشر فقیر و مستمند دنیای غرب است که نشان می دهد تا چه اندازه این طبقه زندگانی را به سختی و تنگدستی می گذرانند. جورج ارول که خود نیز مدتی این نوع زندگی را تجربه کرده است سعی دارد به ما بفهماند که برخلاف نظر عموم، همه بی خانمان ها افرادی بی عار و انگل جامعه نیستند.

کتاب از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول اوضاع داخلی و جریان امور هتل ها و رستوران های پاریس را تشریح می نماید. جورج اورول که خود مدتی ظرفشوی یکی از همین هتل ها و رستوران ها بوده با قلم نقاد و موشکاف خود مطالب جالب توجه و در عین حال حیرت انگیزی درباره عدم رعایت بهداشت در این قبیل اماکن و همچنین طرز رفتار کارفرما با کارگران را بیان داشته است. دستمزد کم و کار زیاد و طاقت فرسای کارگران هتل به ویژه ظرفشوها واقعا تاسف آور و غم انگیز است.

قسمت دوم کتاب محرومان پاریس و لندن مربوط به زندگانی پوچ و بی نتیجه آوارگان و خانه بدوشان لندن است که با داشتن نیرو مجبورند بدون اینکه هدفی داشته باشند مدام به ولگردی و دریوزگی بپردازند. هر شب در یک نوانخانه به سر ببرند و با تکه ای نان و مقدار کمی مارگارین که غذای دائمی آن ها را تشکیل می دهد قناعت کنند. محیط مسافرخانه ها و نوانخانه های لندن، خود داستان مفصلی دارد که تا خواننده آن را نخواند نمی تواند به اوضاع رقت بار این اماکن پی ببرد.

جورج اورول (George Orwell) با قلم شیوای خود تمام جزئیات مربوط به این دو قسمت را شرح می دهد و از اوضاع زمان خود و اختلاف شدید طبقاتی که در میان مردم وجود داشته است انتقاد می کند. در پایان نیز درباره بهبود وضع کارگران و ولگردان و سایر طبقات محروم اظهار نظر نموده و طرق مختلفی برای رفاه آنان ارائه می نماید.

جورج اورول نام مستعار اریک آرتور بلر نویسنده، روزنامه نگار شهیر انگلیسی است که در کتاب های خود سعی کرده تا تصاویری از (پاد) آرمان شهرهای حکومت های وقت خود بخصوص روسیه و استالین را به نمایش گذاشته و در اصل این موضوع را بیان دارد که مقصود این حکومت ها در اصل "پاد آرمان شهر" است. جرج اورول در رمان هایش با اتخاذ دیدگاه منتقدانه آینده مطلب رهبران سیاسی و انقلابی را ترسیم کرده است.

در قسمتی از کتاب صوتی محرومان پاریس و لندن می شنویم:

«از عجایب کارهای فورکس این بود که هنگام هوشیاری از کمونیست های دو آتشه و سرسخت بود، اما به مجردی که مست می شد خود را یک وطن پرست حقیقی می خواند. سرشب از مرام و اصول کمونیستی تعریف ها می کرد، ولی بعد از نوشیدن چهار یا پنج لیتر شراب عقیده اش عوض می شد و یکی از وطن پرست های افراطی می گردید و با تهدید، به جاسوس ها و خارجی ها اخطار می کرد که با وی به مجادله و نزاع بپردازند و اگر مانعش نمی شدند بطری ها را به صورت آن ها پرت می کرد. در همین حال بود که نطقش باز می شد و درباره وطن پرستی داد سخن می داد. موضوع سخنش همیشه یکنواخت و تکراری بود و مثل این که کلمات را قبلاً حفظ کرده باشد چنین آغاز می کرد:

«شهروندان جمهوری خواه، آیا در بین شما فرانسوی وجود دارد؟ پس شما را به یاد روزهای پر افتخار و باشکوه جنگ می اندازم، هنگامی که انسان به گذشته فکر می کند و آن دلاوری ها و افتخارات را به خاطر می آورد، به یاد آن قهرمان های جنگ که هم اکنون به زیر خاک خفته اند، آری به یاد همان رزمندگان شجاعی که به زیر خاک خفته اند (به علت مستی و بی خبری اغلب جمله ها را تکرار می کرد) غرق در غرور و مباهات می شود، همشهری های جمهوری خواه! خود من در شهر «وردن» زخم برداشتم.

در این وقت فورکس سخنان خود را قطع و قسمتی از بدنش را لخت می کرد و محل زخم را به همه نشان می داد. با دیدن آن، همه ما برای او دست می زدیم و هورا می کشیدیم. به نظر ما هیچ چیز مضحکتر از سخنرانی های فورکس نبود.»

کتاب های مشابه محرومان پاریس و لندن