امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,800
خرید آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,800
نظر شما چیست؟
در کتاب از دلت مایه بذار: چطور Starbucks، استارباکس شد نوشته دوری یانگ با طرز فکر و راهکارهای هوارد شولتز آشنا می شویم و می بینیم که استارباکس از کجا به محبوب ترین فروشگاه های قهوه در سراسر جهان تبدیل شد.

استارباکس یکی از معروف ترین و محبوب ترین فروشگاه های قهوه در سراسر جهان است. اما چطور به چنین موفقیت جهانی رسیده است؟ استارباکس برخلاف شرکت های دیگر صفر تا صد تولید محصولش توسط خودش انجام می شود، به هیچ کس نمایندگی نمی دهد و تمام فروشگاه هایش را خودش افتتاح می کند. همه این موفقیت ها را زمانی به دست آورده که مردم حتی حاضر به خوردن قهوه غلیظ نبودند و این موفقیت را مدیون هوارد شولتز است. کسی که بسیاری او را بنیان گذار استارباکس می دانند. روش رهبری و طرز فکر هوارد او را تبدیل به فردی منحصر به فرد در زمینه مدیریت کرد.

دوری یانگ (Dori jones yang) یکی از نویسندگان کتاب است که بیش از 15 سال در این زمینه تجربه دارد. او چندین سال خبرنگار هم بوده است. دوری همچنین رئیس هفته نامه کسب و کار در نیویورک هم هست.

هوارد شولتز (Howard Schultz)، مدیرعامل سابق و رهبر و مدیر استراتژیک فعلی استارباکس است. شولتز در نوشتن این کتاب سهم زیادی داشته و تلاش کرده تا همه چیز در مورد استارباکس گفته شود. شولتز اولین کافه خود را در سال 1985 در سیاتل راه اندازی کرد و امروز استارباکس 6300 شعبه در دنیا دارد.

در بخشی از میکروکتاب از دلت مایه بذار (Pour Your Heart into It) می خوانیم:

استارباکس نیاز به رشدی بزرگ دارد و به این منظور نباید مانند یک شرکت بزرگ که با مشتریان مستقیما رو در رو نمی شود عمل کند. برای بعضی شرکت ها، بزرگ تر شدن به معنی از دست دادن پیوند اعتمادی است که بین شرکت و مشتریان آن شکل گرفته است. استارباکس مصمم است همان ارزش ها و اصول راهنمایی را که هنگامی که یک کسب و کار کوچک بود، حفظ کند، با وجود اینکه اکنون بیش از پنج میلیون مشتری در هفته به فروشگاه های آن سر می زنند.

در نهایت، همه این مسائل به این بستگی دارد که باریستا چه طور رفتار می کند زیرا برای بیشتر مردم آن ها چهره شرکت هستند. در حال حاضر استارباکس هر ماه بیش از 500 نفر نیروی جدید استخدام می کند و زمان زیادی را صرف آموزش ارزش های شرکت به آن ها می کند.

استارباکس باید از همگن سازی با مغازه های محلی بپرهیزد. با افزایش تعداد فروشگاه های کوچک، منتقدان نگران این هستند که فروشگاه های زنجیره ای مثل استارباکس جایگزین مغازه های محلی که شخصیت بخش هر شهری هستند، شود. بنابراین، استارباکس باید نسبت به جوامع گسترده تری که در آن ها کار می کند حساس باشد و به روح جامعه کمکی واقعی کند. استارباکس همچنین تلاش می کند تا پیوند احساسی بین فروشگاه های خود و جامعه به عنوان یک کل را قوی کند.

استارباکس باید نسبت به مسئولیت های اجتماعی گسترده تر خود، به طور دقیق آگاه باشد. هر چند وقت یک بار گفته می شود که استارباکس به کارگران جهان سومی خود دستمزد بسیار کمی می دهد تا بتواند قیمت دانه قهوه را تا جای ممکن پایین نگه دارد. این حرف این حقیقت را که استارباکس در کمتر از 1.2 درصد از تمام قهوه ای که در کل جهان فروخته می شود دخیل است و این مسئله که قیمت قهوه در مبادلات بین المللی کالاها تعیین می شود را کاملاً نادیده می گیرد.

با این حال، استارباکس یک دستورالعمل رسمی وضع کرده است که بیان می کند شرکت چگونه با تأمین کنندگان خود برخورد می کند. استارباکس همچنین جزئیات طرح «تعهد به انجام سهم خود» که نشان می دهد این شرکت چگونه برای بهبود کیفیت زندگی در کشورهایی که قهوه در آن جا کشت می شود تلاش می کند را کامل کرده است. هر دو این ابتکارات باید در آینده به خوبی مدیریت شوند.
صفحات کتاب :
144

کتاب های مشابه از دلت مایه بزار