× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
5 امتیاز
1 نفر

تربیت

از دیدگاه معصومین(ع) و قرآن کریم

نوع اثر : کتاب

ناشر : آوای نور

نویسنده :

قیمت نسخه چاپی : 13,500 تومان

تعداد صفحات نسخه چاپی : 240

رده بندی کنگره : ‏‫‭BP۲۵۳/۴‏‫‭/م۹۲ت۴ ۱۳۹۲

رده بندی دیویی : ‏‫‭۲۹۷/۶۴۴

شماره کتابشناسی ملی : 3221561

شابک : ‫‭‭978-600-309-048-4

سال نشر : 1392

خلاصه اثر

در کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم، احادیث و روایاتی از پیامبر (ص) و ائمه معصوم در خصوص تربیت جمع آوری شده تا زمینه آشنایی دانشجویان درس روانشناسی، رشد و هم چنین سایر خوانندگان این اثر با نحوه تربیت کودکان و نوجوانان از منظر پیامبر اسلام (ص) و دیگر معصومین فراهم گردد.

اسلام کامل ترین دین وحی شده و آسمانی است که از انتخاب همسر، لقاح، انعقاد نطفه، مراقبت های دوران بارداری، تولد تا مرگ، آموزه ها، قواعد و راهنمایی های جامعی را به انسان ارائه داده است. برای تمام گرایش ها و برنامه های ژنتیک رفتاری انسان نقشه راه وجود دارد. در مکتب اسلام، انسان حیران و سرگردان و فاقد الگوی و راهنما نیست. قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، سیره و سنت پیامبر اعظم(ص)، معصومین، فطرت و عقل انسان حیات دنیوی را راهبری می نماید و دنیا و آخرت را به هم پیوند می دهند.

انسان به دلیل برخورداری از کرتکس که زیربنای عصبی-زیستی ظرفیت های ویژه انسان همانند اراده، زبان، تعقل و تفکر و یادگیری و... است. در تمام سنین حتی در دوران پیری هم تغییر پذیر، آموزش پذیر و توبه پذیر است. ولی یادگیری ها و باور ها و عادات دوران کودکی و نوجوانی بنیادی به دشواری هم حذف شدنی نیستند.

علم روانشناسی اطلاعاتی درباره جهان بینی، ارزش ها، اعتقادات و دیگر مقوله های دینی و فلسفی ارائه نمی دهد و اساسا این مقوله ها جزء موضوع و روش تحقیق این علم نیستند. اما در توصیف زیر ساخت های عصبی-زیستی، افکار، احساسات و رفتار و مکانیزم یادگیری، پردازش اطلاعات، الگوهای ارتباط عاطفی-اجتماعی، انگیزه ها، عادات، آسیب های روانی، روش ها و فنون تشخیص و درمان مشکلات و اختلالات روانشناختی و روانی- زیستی پژوهش و نظریه پردازی راهکار ارائه می دهد. از این داده ها به چه نحوی و با چه جهان بینی ای استفاده شود رابطه با جهان بینی و دینی دارد که روانشناسی به آن اعتقاد دارد.

در بخشی از کتاب تربیت از دیدگاه معصومین (ع) و قرآن کریم می خوانیم:
نقل است که روزی پیامبر خدا (ص) با یارانش نشسته بودند که حسن (ع) و حسین (ع) در حالی که خردسال بودند، به سوی ایشان رفته و از سر و دوش ایشان بالا می رفتند، رسول خدا (ص) گاهی سرشان را برای آنان پایین می آورد و گاهی آنان را می گرفت و می بوسید در این حال یکی از هم نشینان ایشان که با شگفتی به این رفتار نگاه می کرد به رسول خدا (ص) گفت: «ای پیامبر خدا (ص) به یاد ندارم، هیچ گاه فرزندی را گرفته و بوسیده باشم». پیامبر خدا (ص) چنان از گفته آن مرد برآشفت که رنگش برگشت، پس به آن مرد فرمود: «اگر خداوند مهربانی را از قلب تو گرفته من با تو چه کنم؟ کسی که به کودکان ما مهر نورزد و بزرگان ما را گرامی ندارد از ما نیست.»

کتاب دیجیتال

6,500 تومان

حجم : 678.0 کیلو بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 274

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید یا iOS و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

مقدمه
تربیت فرزند از دیدگاه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)
ادوار تربیت کودک از نظر پیامبراکرم (ص)
قبل از تولد
غذای حلال
رعایت آداب زناشویی
مراقبت های ایام بارداری
اهمیت تغذیه در تربیت کودک
مراحل تربیت کودک بعد از تولد
اصل تکریم شخصیت کودک
«احادیث»
سیره پیامبر اکرم در تربیت فرزند
دیدگاه امام علی (ع) در پرورش فرزند
ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی علیه السلام:
هدف نهایی از تربیت فرزند
ابعاد تربیت از دیدگاه امام علی (ع) و نگاهی بر سیره آن حضرت:
تربیت دینی
نماز
آموزش قرآن
تعلیم دعا
آشنایی با علوم اهل بیت علیهم السلام
رعایت آداب و سنن اسلامی در هنگام تولد فرزند
سیره امام علی
«احادیث»
«نامه ها»
ترجمه متن نامه 31 نهج البلاغه
انسان و حوادث روزگار
مراحل خودسازی
اخلاق اجتماعی
شتاب در تربیت فرزند
روش تربیت فرزند
ضرورت توجه به معنویات
ضرورت آخرت گرایی
معیارهای روابط اجتماعی
تلاش در جمع آوری زاد و توشه
نشانه های رحمت الهی
شرایط اجابت دعا
ضرورت یاد مرگ
شناخت دنیاپرستان
ضرورت واقع نگری در زندگی (ارزش های گوناگون اخلاقی)
حقوق دوستان
ارزشهای اخلاقی
جایگاه زن و فرهنگ پرهیز
«ترجمه نامه 47 نهج البلاغه»
وصیّت امام علیه السلام به حسن و حسین علیهما السّلام پس از ضربت ابن ملجم
حکمت 391
تربیت فرزندان از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)
شیوه های تربیتی حضرت زهرا (س)
اعتقاد به عقیقه:
عواطف مادری و نقش آن در تربیت فرزند
توجه به نیازهای کودک:
بازی و تحرک
رعایت عدالت در برخورد با فرزندان
پرورش روحیه عبادت و تقوا
شیوه های تربیتی از دیدگاه امام حسن (ع)
اهمیت کسب علم و دانش
تخلف نکردن در عهد
تنبیه
بازی با کودکان
پاداش دادن به کودکان
تربیت فرزندان از دیدگاه امام حسین
زمینه سازی تربیت
اظهار محبت به فرزندان
تشویق فرزندان در برابر کار خوب آنان
اهمیت آموزشهای دینی فرزندان و قدردانی از معلمان و مربیان
احترام به انتخاب جوان در امر ازدواج
تربیت عملی
حادثه کربلا از منظر تربیت فرزندان
توجه به نیازهای فرزندان
رفتار حضرت با فرزندان و نو جوانان در میدان جنگ
رفتار حضرت نسبت به فرزند بیمارش زین العابدین (ع)
رفتار حضرت نسبت به خانواده و فرزندان در لحظه وداع
سفارش به فرزندان یتیم و بازماندگان
پاسخگویی به پرسش های فرزندان
نقش آزادی و انتخاب در تربیت فرزندان
سیره تربیتی امام سجاد(ع)
حقوق فرزند
موعظه
دعا
هنگام تولد
شیوه تربیت فرزند از دیدگاه امام باقر(ع)
گفتن اقامه در گوش و باز کردن کام نوزاد با آب فرات
عقیقه و نامگذاری
تاثیر شیر مادر در تربیت
کودک و نیاز به محبت
ستایش از فرزند صالح
والدین و نصیحت فرزند
اهمیت آرامش خانواده در تربیت
نقش تربیتی عمل والدین و مربیان
تربیت معنوی فرزندان
ذکر و یاد خدا
دعا
سیره تربیتی امام صادق
اهمیت دانش
تربیت به موقع
محبت به کودک:
کودک و بازی
رشد جنسی کودکان:
موعظه
تاثیر شیر مادر
نام گذاری
یادگیری
دیدگاه تربیتی امام کاظم (ع)
دیدگاه امام رضا در تربیت فرزندان
اولین گام
نامگذاری
مراقبت از کودک
کودک و سلامتی
صحبت با کودک
محبت
احترام
تشویق
نظارت والدین
قبل از سفر
بعد از سفر
خود اتکایی
پرورش بعد عقلانی
«احادیث»
شیوه های تربیتی امام هادی (ع)
ایجاد زمینه مساعد تربیتی
داشتن الگو و سرمشق مناسب
روش تمرین، تکرار و عادت دادن عملی
روش موعظه و نصیحت
شیوه های اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان در فرهنگ اهل بیت(ع)
توجه به ریشه ها و عوامل ناهنجاری
یادآوری غیر مستقیم
تذکر شفقت آمیز
تقویت نیروی ایمان
تأمین نیازهای مادی و معنوی
تنبیه متناسب
دعا برای اصلاح فرزندان
بحث و نتیجه گیری
روش فطری
روش الگویی
روش عملی
روش محبت
روش تشبیه، تمثیل و نمایش
روش تغافل
روش تکریم و عزت بخشی
روش تسهیل وآسان گیری
روش اسمی و نامگذاری
روش قصه گویی
روش تشویق
روش تنبیه
روش تمکن و ظرفیت سنجی
روش تدرج وگام به گام
روش سیاحت و تفریح
روش عادت
روش عقلی
گستره روش عقلی
روش پرسش و استفهام
روش مرابطه و خود مرزبانی
مراحل خود مرزبانی
روش مشارطه
روش مراقبت
روش محاسبه
روش معاتبه
روش توبه
روش تدبر و عاقبت اندیشی
روش تفکر
روش عبرت
روش موعظه
روش تذکر
روش ابتلا و امتحان
روش انتساب به غفلت و سهو
روش عفو و گذشت
روش محروم سازی و مجازات
روش احسان در برابر بد رفتاری
روش زهد و ساده زیستی
روش اعتدال و میانه روی
روش تبشیر
روش تربیتی انذار
روش امر به معروف و نهی از منکر
فهرست منابع و مآخذ

محصولات مشابه

بیشتر