امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 42,000
نظر شما چیست؟
کتاب موسیقی معنوی شعر حافظ اثر جواد مرتضایی به بررسی انواع تناسب ها و تضاد ها و زیر مجموعه های آن ها: ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس درابیات حافظ پرداخته است.

آنچه باعث شده شعرحافظ دراوجی دست نیافتنی باقی ماند، استفادهٔ هنرمندانهٔ او از تمام ظرفیّت زبان فارسی است. معانی و مضامین موجود دراشعار خواجه شیراز، قبل و بعد از او، در شعر شاعران دیگر نیز دیده می شود، امّا این جنبه های مختلف زبان شعر حافظ است که علاوه براستعدادِ ذاتی شاعر، ممارست ها، کسب تجربه ها وبررسی و تغییر و تصرّف های مدام در آن ها، باعث شده از نهایت ظرافت و زیبایی برخوردار باشند؛ از نوع واج های کلمات گرفته تا انتخاب واژگانی که در بیت با یکدیگر تلاؤم و هارمونی دارند و کیفیّت ساختار عبارات و تناسب و همراهی انواع موسیقی شعر با آن ها.

بنابراین برای پی بردن به راز برتری شعر حافظ، می بایست به بررسی و تحقیق دقیق و علمی دربارهٔ مسائل مربوط به زبان شعر او پرداخت. در این میان، جز صوَر خیال، آرایش های بدیعی برجسته و زیبا نیز بگونه ای ظریف و هنرمندانه همراه و همپای زبان اشعار اوست که گویی جزئی از زبان وی گشته است و درکنار بررسی ساحاتِ زبانش، لازم و بایسته است به این صنایع و آرایه ها که موسیقی معنوی ابیات او را تشکیل می دهد و مکمّل موسیقی بیرونی و کناری و داخلی اشعارش می باشد، نیز بسیار توجّه داشت. هنرمندی حافظ در بکارگیری آرایش های بدیعی در شعرش حیرت انگیز است.
صفحات کتاب :
258
شابک :
978-5819-71-7
سال نشر :
1358

کتاب های مشابه از موسیقی معنوی شعر حافظ