نظر دیگران

نظر شما چیست؟
داستان کتاب صوتی پلیدی اثر کریستین بوبن، نویسنده معاصر فرانسوی، تلنگری برای بیداری وجدان است که با صدای دل نشین میلاد تمدن روایت می شود.

در این اثر بوبن (Christian Bobin) از پلیدی سخن می گوید و با توصیف ها و تصویرآفرینی هایش در یک نوشته کوتاه، نفس پلیدی را به معنای واقعی کلمه می شناساند. کلمات و جملات او چنان گویا هستند که در انتهای داستان، این حس را به مخاطب منتقل می کند که هیچ کس به روشنی و صراحت بوبن نمی توانست این خصلت بشری را وصف کند. او در این داستان کوتاه نشان می دهد که فجایع انسانی که ما هر روزه از کنار آن ها می گذریم، در اخبار می شنویم و می بینیم آن قدر تحت تاثیر ابتذال رسانه ها و سیاست های کثیف صاحبان قدرت قرار می گیرد و یا به دلیل تکرار هر روزه آن قدر آدمی را در خودش غرق و مشغول می کند که دیگر تاثیرش را در جان و روح او نمی توان دید، انگار که بخشی از آفرینشش شده اند.

آثار بوبن معمولا درباره تنهایی و عشق هستند و سبکی شاعرانه دارند. به اعتقاد بسیاری او یک پدیده در ادبیات فرانسه به شمار می رود که توانسته آثاری همه فهم و تاثیرگذار با درون مایه های فلسفی، معنوی و با سبکی منحصربه فرد بنویسد. برخی او را جبران خلیل جبران فرانسوی ها می دانند.

«بوبن» در تمامی آثارش به گونه ای یادآور می شود که زندگی ابتدا پاک و لطیف آغاز می شود و کودک از همه نعمت های روح برخوردار، زاده می شود. اما زندگی زمین کم کم او را از ماهیت خود دور می کند و بین او و پروردگار، او و عشق واقعی و همه معنویات فاصله می اندازد، جوری که حتی دیگر عشق زمینی هم برایش عشق واقعی نیست و با معیارهای مادی سنجیده می شود.

کتاب های مشابه پلیدی