نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب صوتی اندوه اثر آنتون چخوف، داستان نویس و نمایش نامه نویس برجستهٔ روس است که در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفرید. او را مهم ترین داستان نویس کوتاه برمی شمارند.

این کتاب با عنوان های دل تنگی و سوگواری نیز به فارسی ترجمه شده است. کتاب صوتی اندوه، داستان مردی به نام ایونا پتاپف (سورچی پیر) است که پسرش را از دست داده و در اطرافش کسی را پیدا نمی کند تا با او درد دل کند. به هرکس روی می آورد تا با او از اندوه مرگ پسر جوانش بگوید، اما با سردی و بی اعتنایی رو به رو می شود. سرانجام ناچار می شود دل تنگ و رنجیده خاطر به اصطبل برود و با اسب پیرش درد دل کند.

هنر اصلی چخوف (Anton Chekhov) در نوشتن داستان اندوه ارائهٔ عینی و بی طرفانهٔ روایت و پرهیز از احساساتی شدن و احساساتی نوشتن است. او به هیچ کدام از صحنه ها و کنش هایی که آورده، اهمیتی ساختگی نداده و بر آن ها تأکیدی خاص نکرده تا توسط آن ها توجه خواننده را جلب کند و به او تعبیری خاص از داستان را القا کند.

سبک روایی داستان اندوه مبتنی بر رئالیسم است. روایت نویسنده در این داستان عینی است و چخوف با استفاده از مقدمه ای کوتاه وارد داستان شده است همین مقدمه کوتاه به منزله دروازه ورود به باغ رویدادهای داستان است.

آنتون چخوف زندگی کوتاهی داشت و همین زندگی کوتاه همراه با بیماری بود اما او را مهم ترین داستان کوتاه نویس برمی شمارند زیرا در زمینهٔ نمایش نامه نویسی آثار برجسته ای از خود به جا گذاشته است و وی را پس از شکسپیر بزرگترین نمایش نامه نویس می دانند. چخوف در چهل و چهار سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.

کتاب های مشابه اندوه