امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟
از روزهای اولیه پرواز، تلاش تمامی متخصصین امر در راستای ارتقا هوانوردی جهت انجام پرواز ایمن و کم خطر بوده است. با گذشت زمان، مخترعین صنعت هوانوردی روی به بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی آورده و چه بسا سرریز نوآوری های این صنعت در سال های پس از آن مورد استفاده در سایر صنایع گشته است.

هدف از نگارش این کتاب آشنایی خوانندگان با مفاهیم اساسی در صنعت هوانوردی، خصوصا الکترونیک هواپیما، (یا به اختصار اویونیک) ایجاد زنجیره ارتباطی قوی مابین بخش های مختلف آن و نهایتا ایجاد درک صحیح و شیوا از اویونیک به عنوان بخش غیرقابل جدا و به عقیده نگارندگان قلب تپنده هواگرد شود.

امروزه در تعاریف جدید، مرزهای اویونیک کلاسیک شکسته شده و حتی سیستم های الکتریک/الکترونیک فضاپیماها و ماهواره ها را در این حوزه می دانند؛ این تعریف به وضوح در مرجع Cambridge Aerospace Dictionary قابل ملاحظه می باشد.

این کتاب ماحصل بیش از 15 سال فعالیت نگارندگان در صنعت هوایی ایران در بخش های مختلف تعمیر و نگهداری، تداوم صلاحیت پروازی، طراحی، ساخت و تدریس در مراکز آموزشی و شرکت های هواپیمایی می باشد. نگارش این کتاب از سال 1393 بصورت تدریجی و در خلال فعالیت در حوزه آموزش در جهت کمک به دانشجویان دوره های آموزشی فناوری اویونیک، تعمیر و نگهداری و خلبانی آغاز گردید. بی شک فرآیند تدریس و مشاهده مشکلات عدیده دانشجویان و علاقمندان در بهره گیری از کتاب های تخصصی به زبان لاتین، کمک وافری در ایجاد انگیزه در نگارندگان جهت تالیف این کتاب داشته است.

سعی نگارندگان بر آن بوده تمرکز کمی و کیفی مطالب بر حسب درجه بکارگیری سیستم ها در اویونیک باشد. بر این مبنا فصل هایی نظیر کنترل اتوماتیک پرواز با بیشترین جزییات شرح و بدین ترتیب موجب پیدایش درک عمیقی از آن مفهوم در خوانندگان گردیده است.

در ابتدا از منظر تاریخی حوادث مهم این حوزه بیان شده است. در پی آن سیستم های اویونیک به 7 بخش تقسیم شده تا به ساختار شکست محصولی اویونیک برسیم. در همین بخش سعی شده تا با رعایت ایجاز هر سیستم را معرفی و اصول عملکرد آنرا بیان کنیم. در ادامه اویونیک پیشرفته را با توضیح پروژه عظیم CNS/ATM و همچنین تحول بنیادین Nextgen، ترسیم نموده ایم.

در ادامه وارد بحث طراحی و چارچوب آن شده ایم؛ در اولین گام فضای عمومی تعمیر و نگهداری در هوانوردی را ترسیم کرده ایم چرا که بدون آگاهی از این فضا، طراحی و ساخت اقلام هوایی، عملا در چارچوب این ادبیات صورت نمی گیرد. در گام بعدی، تسترها را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای صحه گذاری از نظر می گذرانیم. البته نباید فراموش کنیم بسیاری از پروژه های ساخت، مربوط به تسترهای تعمیر و نگهداری است.

در میانه راه با استانداردهای هوایی آشنا می شویم که یکی از اصلیترین مباحث این کتاب را به خود اختصاص می دهد. فصل هفتم فرآیند طراحی و ساخت اقلام اویونیک را بیان می کند. در خلال این فصل با چالش های حوزه اویونیک شروع می کنیم تا بتوانیم به بیان و توضیح استراتژی Open Systemو تکنولوژی COTS بپردازیم. چراکه قصد داریم این دو را مبنا و اصول فکری طراحی خود قرار دهیم.

در آخرین فصل کتاب با توجه به چالش های ساخت اقلام هوایی در کشور به ویژه حوزه اویونیک، فرآیند تحویل گیری اقلام ساختی را به عنوان یک علم شناسایی کرده و به آن می پردازیم.
در این مجموعه بیشترین مثال ها از هواپیمای ایرباس A320 مطرح می گردد، زیرا در خانواده ایرباس، در این هواپیما، اویونیک کلاسیک به اویونیک پیشرفته تبدیل شده است. به جرات می توان ذکر کرد بعد از آن، تحولی به این وسعت در معماری اویونیک خانواده ایرباس صورت نپذیرفته است. بنابراین درک صحیحی از این هواپیما عملا منجر به درک اویونیک پیشرفته خواهد شد.
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
328
کنگره :
‏‫‬‭‬‭TL۶۹۵‏‫‭/گ۹‮الف‬۸ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‭۶۲۹/۱۳۵
کتابشناسی ملی :
5307221
شابک :
‫‭978-600-6682-98-3

کتاب های مشابه اویونیک