کتاب رویاهای ناتمام

بررسی سیاست خارجی آیت الله هاشمی رفسنجانی

امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟
شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاریخ ایران و حوادث آن، چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از آن گره خورده است. به جرئت می توان گفت هیچ رخداد سیاسی مهمی را پس از انقلاب اسلامی نمی توان سراغ گرفت که هاشمی رفسنجانی در آن حضور نداشته یا ایفای نقش نکرده باشد. به همین خاطر همواره پیرامون شخصیت وی رمزورازهای بسیاری وجود داشته است که از روزنامه نگاران گرفته تا تحلیلگران سیاسی به دنبال کشف آن بوده اند.

حتی اشارات رمزورازآلود وی نیز در کتاب های خاطرات خود نتوانسته هنوز بسیاری از این گره ها را باز نماید. به همین خاطر نوشتن پیرامون او و سیاست هایش حتی با گذشت زمان طولانی از زمان ریاست جمهوری اش، همچنان جذاب و خواندنی است. به همین خاطر است که گاه «امیرکبیر ایران» و «سردار سازندگی» شده است و گاه «عالیجناب سرخ پوش»

هدف این کتاب بررسی سیاست خارجی ایران در سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۶ است. سال هایی که در آن سنگ بنای تنش زدایی در روابط خارجی ایران گذاشته شد. دوره ای که به اشکال مختلف سرنوشت سیاست خارجی ایران در سال های بعد را رقم زد و دوره های ریاست جمهوری مختلف را متأثر از خود ساخت؛ تا جایی که خیلی ها راه و روش آقایان خاتمی و روحانی را همان مسیر آیت الله هاشمی رفسنجانی می دانند. بنابراین فهم این دورهٔ تاریخی می تواند به درک دوره های پس از آن کمک شایانی نماید.

آنچه این کتاب را از سایر آثار مشابه متمایز می سازد، سه نکتهٔ کلیدی آن است: نخست اینکه تلاش شده برخلاف آثار منتشر شدهٔ پیشین در رخدادهای مختلف تاریخی دیدگاه ها و اظهارنظرهای آیت الله هاشمی تا جایی که امکان آن وجود داشته است نقل قول شود.

دوم اینکه صرفاً به سیاست خارجی ایران در مقطع مذکور پرداخته نشود و شرایط و اوضاع و احوال سیاسی کشور و واکنش ها نسبت به حوادث مختلف نیز توضیح داده شود.

سوم اینکه اول بسترهای جامعه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی و نیز شرایط منطقه و جهان تشریح گردد و آنگاه به اصول و سیاست خارجی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخته شود. این کار کمک خواهد کرد تا شرایط زمانه و مقدورات و محذورات ملی و بین المللی بهتر درک گردد.

عموماً آثاری که به سیاست خارجی ایران یا دوره های ریاست جمهوری مختلف پرداخته اند با ذکر یک مقدمه یا بحث نظری وارد اصول سیاست خارجی دولت های موردنظر شده و اجرای آن را رصد کرده اند. لذا خواننده کمتر این فرصت را پیدا می کند تا در مسند قضاوت صحیح و عادلانه نشسته و بتواند سیاست خارجی ایران را نقد کند و اثر حاضر با نگاه متفاوتش در این دسته از کتاب ها قرار ندارد.
صفحات کتاب :
221
کنگره :
‏‫‭DSR۱۶۵۰‏‫‭/ب۲ر۹ ۱۳۹۷‬‬
دیویی :
‏‫‭۳۲۷/۵۵‬‬
کتابشناسی ملی :
4941315
شابک :
‏‫‭978-600-8942-14-6
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه رویاهای ناتمام