کتاب الگوواره نوین طبقه بندی علوم در ترسیم نقشه جامع علمی کشور pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 80,000
نظر شما چیست؟
تنظیم مدلی برای ارزیابی و بهینه سازی وضعیت فعلی علوم، راهی است که دیر یا زود، برای رفع نیازمندی ها و معضلات جوامع بشری و دستیابی به اصلاحات، باید پیموده شود؛ زیرا نه برای جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است که بر مبنای مدل سرپرستی غرب برنامه ریزی کند (به دلیل ناهماهنگی آن با نظام ارزشی اسلام) و نه روش های موجود می تواند پذیرای نظام ارزشی اسلام باشد.

پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرکت بنیادی در عرصه علم و جنبش نرم افزاری حاکی از یک خلأ تئوریک است. به این جهت، نظریه ای که بتواند تکامل انسان را هدف قرار دهد و بر مبنای دین، جایگاه علوم محض و علوم انسانی را از مرحله تکوین تا اجتماع به شکلی کارآمد و قاعده مند تبیین کند، برای جامعه علمی به خصوص کشورهای اسلامی ضرورتی تام دارد؛ چنانکه امروز در سایر علوم کاربردی نیز ضرورت کارآمدی همراه با فلسفه در هماهنگ سازی عینی اثبات شده است.

در این پژوهش به دلیل چند بعدی بودن موضوع آن، از ترکیب چند روش پژوهشی متفاوت استفاده شده است. روش تحقیق در این موضوع، روش کتابخانه ای است که عبارت است از گردآوری اطلاعات لازم درباره ریز موضوعات تحقیق با مطالعه کتابها، مقالات و دیگر آثار مکتوب که در کتابخانه ها موجود است. این پژوهش با توجه به گونه های تحقیقی نوین، به اعتبار نوع و هدف، تحقیقی بنیادی-تاریخی است؛ گاه به گونه علمی، به حل مساله و مشکلی در این موضوع پرداخته است (تحقیق علمی)؛ گاه به توصیف و تحلیل پرداخته که به شناخت و تدوین قضایایی کلی منجر شده است (تحقیق توصیفی-تحلیلی) و بدین سان از دستاوردهای آن در دیگر گرایشها نیز استفاده می شود (تحقیق کابردی).

نقشه جامع علمی کشور باید به این سؤال اساسی پاسخ گوید که در بازه چشم اندازهای پیش رو باید چه علمی به چه میزان تولید شود تا بسترهای لازم برای ساخت تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بدیهی است برای ساخت چنین تمدنی باید علوم مورد نیاز به صورت جامع و متعادل مبتنی بر آموزه های فرهنگ اسلامی تولید شده باشد. الگویی نو از دسته بندی و طبقه بندی علوم لازمه ترسیم چنین نقشه ای می باشد. مدیریت راهبردی و کلان نظام تولید علم و فن آوری نیز مستلزم وجود نقشه جامع علمی کشور است.

پژوهش حاضر در تلاش است که الگویی از طبقه بندی علوم سازگار با فرهنگ اسلامی ارائه نماید. کاستی های چنین پژوهشی که از پیچیدگی فراوان برخوردار است جز با عنایت و راهنمایی اندیشمندان و صاحبنظران متعهد به انقلاب اسلامی جبران نخواهد شد.
صفحات کتاب :
560
کنگره :
Q127‭‬ ‭/‮الف‬9‏‫‭ن17 1393
دیویی :
303/4830955
کتابشناسی ملی :
3669507
شابک :
978-600-7492-14-7
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه الگوواره نوین طبقه بندی علوم در ترسیم نقشه جامع علمی کشور