امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 27,500
نظر شما چیست؟
کتاب قیمت عشق گزینه غزل سبک عراقی به کوشش مرتضی نوربخش است. این کتاب شامل 7 بخش عطار نیشابوری - مولوی - فخرالدین عراقی - سعدی شیرازی - خواجوی کرمانی - حافظ شیرازی - عبدالرحمن جامی است.

در قرن هفتم و هشتم، به ترتیب، با ظهور و درخشش شاعرانی چون سعدی و حافظ تحولی در غرل فارسی پدید آمد که امروزه، پس از گذشت قرن ها، آثار این دو شاعر همچنان مبنای زیبایی شناسی برای اهل تحقیق است؛ شیخ شیراز، با غزل های عاشقانه و لحن صمیمی و دلبرانه، و خواجه شیراز، با غزل های عارفانه و دقت در معماری کلمه، که هر یک در جایگاه خود منزلتی رفیع و مثال زدنی دارند.

اما به غیر از ان دو تن که از سرآمدان سبک عراقی اند، اگر بخواهیم سبکی برای بقیه قائل شویم، باید از خواجوی کرمانی نام ببریم که حلقه واسط بین سعدی و حافظ است و سخنش دارای ویژگی سبکی است، آنگاه فخرالدین عراقی، مولوی و عطار نیشابوری که در دو نفر اخیر، یعنی مولوی و عطار،ویژگی شعر سبک عراقی چشمگیر نیست و فقط حضورشان در دوره سبک عراقی مطمح نظر است، به ویژه عطار که سال های پایانی عمرش در ربع اول قرن هفتم است. با این وصف، غزل سبک عراقی با سعدی و حافظ به کمال رسیده، سپس در قرن نهم به سرازیری افتاده و به عبدالرحمن جامی ختم شده است.

توبه تزویر

عزم دارم که امشب نیم مست

پای کوبان کوزه دردی به دست

سر به بازار قلندر بر نهم

پس به یک ساعت ببازم هر چه هست

تا که از تزویر باشم ره نمای ؟

تا کی از پندار باشم خودپرست؟

پرده پندار می باید درید

توبه تزویر می باید شکست.
شابک :
978-600-175-990-1‬‬
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
528
کتابشناسی ملی :
3774183

کتاب های مشابه قیمت عشق