نظر شما چیست؟
«امیل دورکیم» جامعه شناس بزرگ قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم است. به عقیدهٔ بسیاری، دورکیم بنیان گذار جامعه شناسی به شمار می رود.

«مونتسکیو» و «روسو»، دو متفکر بزرگ و برجسته عصر روشنگری، از جمله فیلسوفانی بودند که در اندیشهٔ آن ها، بُعد اجتماعی تحلیل پدیده های انسانی بسی پررنگ تر از هم عصرانشان بود. در کتاب «مونتسکیو و روسو؛ از پیشگامان جامعه شناسی» امیل دورکیم، در دو بخش به نقش و اهمیت رویکرد اجتماعی مونتسکیو و روسو در ایجاد زمینه رشد علم جامعه شناسی پرداخته است. بخش اول کتاب، به بررسی سهم مونتسکیو در به وجود آوردن علوم اجتماعی می پردازد.

بخش دوم این کتاب، درس گفتاری است که دورکیم در طول یک ترم تحصیلی در دانشگاه بوردو تدریس کرده است. این دو مقاله به همراه مقدمه ای از «هنری پِیر» متن این کتاب را تشکیل می دهند. دورکیم در این دو بخش ابعاد اجتماعی تحلیل های مونتسکیو و روسو را بررسی می کند و با برطرف کردن ابهامات علم جامعه شناسی، اصول این علم را بیان می کند.

خواننده با مطالعهٔ این کتاب متوجه این امر می شود که اندیشه های دورکیم تا چه اندازه متأثر از اندیشه های مونتسکیو و به خصوص ژان ژاک روسو بوده است.
دیویی :
301
کتابشناسی ملی :
4918046
شابک :
978-600-8942-08-5
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
160
کنگره :
JC۱۷۹ ‭ /م۸‏‫‬‭د۹ ۱۳۹۷

کتاب های مشابه مونتسکیو و روسو