کتاب از تنش تا آرامش pdf

چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 49,900
نظر شما چیست؟
کتاب از تنش تا آرامش: چگونه استرس خود را مدیریت کنیم؟ نوشته ی سیده الهام شرفی و مرضیه آمحمد شیرازی، خلاصه ای مفید از روش های ساده و کاربردی برای کاهش استرس و مقابله با تنش های زندگی روزمره است.

این اثر شما را یاری می کند تا در دنیای پر تنش امروزی بتوانید جنبه ی زیبای زندگی را دریابید و طعم آرامش و شادمانی را بچشید.

براساس ملا ک های راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی برای تعریف عوامل روان شناختی مؤثر بر بیماری طبی یا بیماری های روان تنی، وجود بیماری طبی یا فیزیکی، همراه با عوامل روان شناختی تأثیرگذار از طریق سیر بیماری (تأثیر در پیدایش، تشدید، تاخیر در بهبودی با ارتباط زمانی نزدیک)، یا تداخل در درمان بیماری طبی یا ایجاد خطرات بهداشتی اضافی برای فرد و یا با واکنش های فیزیولوژیک وابسته به استرس بیان شده است.

به عبارت دیگر عوامل روان شناختی سبب بروز، تشدید یا بروز بیماری جسمی خاصی می شوند. اما امروزه کمتر موردی از اختلال در نظام سلامتی یا بیماری را می توان پیدا کرد که در بروز، تشدید، سیر بیماری، پاسخ مطلوب درمانی یا بازگشت به حالت نشاط و سلامت کامل آن، نقش استرس شناخته شده نباشد. به همین علت سازمان جهانی بهداشت، برای جهان بشریت حداقل تا دو دهه آینده، اختلالات و بیماری های ناشی از استرس را فزاینده و نگران کننده محاسبه می کند.

از طرفی، در دنیای پر حادثه امروزی، راه گریزی از تنش نیست. بلکه هنر انسان ها در کنار آمدن و مقابله به هنجار و به هنگام با این تنش های روزافزون است. بدیهی است که برای فائق آمدن بر این تنش ها، داروها، نقش پیشگیرانه چندان شناخته شده ای ندارند.

بنابراین نه تنها در طب روان تنی، بلکه در تمامی واحدهای نظام سلامت، به خصوص در بعد پیشگیری اولیه، جایگاه روان درمانی و خدمات روان شناختی حائز اهمیت است. اما مقوله خدمات روان شناختی، الزاما به معنای شرکت در جلسات منظم کوتاه یا طولانی مدت مباحث روان درمانی با هزینه های قابل توجه آن نیست، بلکه چه بسا با آموزش و یادگیری مهارت های تکنیکی و رفتاری کنترل و مدیریت استرس، بتوان با استرس ها مقابله کرد و از آسیب های احتمالی آن مصون ماند.

کتاب از تنش تا آرامش، در عین بهره مندی از شیوه های علمی نوین، با زبانی ساده و گویا، در فصلی مجزا به بیان دیدگاه های دینی در مدیریت استرس برای علاقه مندان به این موضوع می پردازد.

در بخشی از کتاب از تنش تا آرامش می خوانیم:

بهداشت خواب به اقداماتی گفته می شود که معمولا جهت شروع خواب و بهبود کیفیت آن توصیه می شود. رعایت چنین نکاتی، نه تنها در روند خواب افراد سالم، بلکه در کسانی که خواب رضایت بخشی ندارند نیز مؤثر خواهد بود. در زیر به برخی از نکات کلیدی بهداشت خواب اشاره می کنیم:

- زمان مشخصی را برای خواب و بیداری خود تنظیم کنید.

همان مقدار زمانی که قبل از شروع مشکلات خواب در بستر می ماندید را در نظر گرفته و در حال حاضر نیز همان زمان را در بستر سپری کنید. مثلا اگر قبل از شروع اختلال خواب ساعت یازده شب به بستر رفته، هشت ساعت را به خواب شبانه اختصاص می دادید و ساعت هفت صبح از خواب بیدار می شدید، اکنون نیز علی رغم این که ممکن است مدتی در بستر بی خواب باشید، سعی کنید هشت ساعت را در بستر مانده و هفت صبح بیدار شوید.

بسیاری از مواد ازجمله کافئین (ماده اصلی قهوه و چای)، نیکوتین (ماده مؤثر در سیگار)، الکل، مواد محرک و اعتیادآور تأثیر منفی بر خواب دارند، لذا از مصرف آن ها اجتناب کنید.

از طریق ورزش صبحگاهی و حفظ تناسب اندام خود به بهبود خواب شبانه خود کمک کنید.
در صورت بی خوابی فقط بیست دقیقه در بستر منتظر بمانید و بعد از آن از بستر خارج شوید.
حمام با آب داغ به مدت بیست دقیقه قبل از خواب را امتحان کنید.
صفحات کتاب :
94
کنگره :
‏‫BF۵۷۵‭‬ ‭/ف۵‏‫‬‭ش۳۷ ۱۳۹۲
دیویی :
‏‫‬‭۱۵۵/۹۰۴۲
کتابشناسی ملی :
2934260
شابک :
978-964-236-480-0
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه از تنش تا آرامش