کتاب ادبیات عهد مشروطیت ایران pdf

مواد تدریس براس دانشجویان دانشکده ی شرق شناسی تاجیکستان

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ادبیات عهد مشروطیت ایران

ادبیات عهد مشروطیت ایران (مواد تدریس برای دانشجویان دانشکده شرق شناسی تاجیکستان) کتابی است از عالم جان خواجه مرداف با ترجمه‌ی اکرم باروطی که در ۷۱ صفحه و در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است. کتاب ادبیات عهد مشروطیت ایران درباره زمینه‌های فکری و فرهنگی انقلاب مشروطه، وضع ادبیات عصر مشروطه، اشرف الدین گیلانی و «نسیم شمال» او، علی اکبر دهخدا و جریده «صور اسرافیل» و عارف قزوینی و اشعار او است.

جنبش مشروطه خواهی طبعاً در حیات ادبی – فرهنگی کشور نیز انعکاس خود را پیدا کرد و به زودی گروهی از ادیبان به اردوی آزادی خواهان پیوستند. در این دوره به ویژه شاعران هم چون جارچیانِ راه استقلال و آزادی خلق و کشور به میدان برآمدند و با آغاز مشروطیّت فرصت آن را یافتند که آزادانه و آشکارا با استبداد و جهالت به پیکار برخیزند. باید یادآور شد که مبارزات قلمی آزادی خواهان در صفحات روزنامه‏ ها ‏‏و انجمن و محفل ‏ها ‏‏تمرکز یافته بود.

زیرا دستگاه طبع و نشر و کاغذ همه در دست دولت بود. از این رو، ادبیات انقلابی و مترقّی عهد مشروطه در چارچوب تنگِ جراید که یگانه وسیله ‏ی ‏‏نشرِ عقاید و افکار مشروطه خواهان بود، محدود ماند و در این دوره هیچ گونه کتاب و مجموعه و رساله ‏ای ‏‏چاپ نشد. جراید دوران مشروطه آیینِ تمام نمای ادبیّات این دوره بود.

مخصوصاً پس از اعلام مشروطیّت و آزادی مطبوعات شمارِ روزنامه ‏ها ‏‏رو به فزونی نهاد و ده ‏ها ‏‏روزنامه و هفته نامه در تهران رشت و تبریز و دیگر شهرستان‏ های ‏‏ایران انتشار یافت. نخستین روزنامه ‏ی ‏‏عهد مشروطه که بعد از افتتاح مجلس شورای ملّی در تهران پدید آمد، روزنامه‏ ی ‏‏«مجلس» ناشر افکار مجلس شورای ملی بود که ماه شوال 1324 ه.ق (‏اگوست 1906‏) ‏‏ منتشر شد و با وجود آن که روزنامه‏ ی ‏‏«مجلس» اساساً اخبار و وقایع جلسات مجلس شورای ملّی را به چاپ می‏ رسانید، هم چنین اشعار تبلیغاتی و اجتماعی سردبیر روزنامه شاعر شهیر عهد مشروطه ادیب الممالک فراهانی (‏امیری‏) ‏ را نیز درج می ‏کرد.

کتابشناسی ملی :
3858969
شابک :
978-964-374-539-4
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
86

کتاب های مشابه ادبیات عهد مشروطیت ایران